Semi – Skimmed Occultist, sötdricka från BrewDog

När jag packade för att åka till Far så gällde det att välja öl till portertorsdag. Frågan var då om jag skulle chansa med en Buxtonöl? Det har varit mycket surr om mindre bra glassöl, burkmajs, papp och unkna aromer. Det är givetvis inget bra läge och jag ville inte släpa hit öl som jag sedan eventuellt skulle vilja lämna tillbaka till Systembolaget. Fast senaste inköpet innehöll ju en Semi – Skimmed Occultist från BrewDog så det fanns ju lämpliga porter/stoutöl att ta med. Enligt vad jag har läst så är det ett småsläpp från BrewDog, undrar hur många tusentals litrar det är då? Det finns säkerligen många som gillar motivet på burken men jag gömde gärna burken lite i gräset när jag fotade den tidigare idag.

Semi - Skimmed Occultist, BrewDog, Karlströms MaltMörkt, brun färg som drar mot svart utan att nå dit. Stort mysigt mysigt skum. Choklad och vanilj i aromen. Lite rostade toner och lite karamell. Mycket angenäm arom men det känns inte riktigt så komplex som man kan hoppas på när man har med en 8% öl att göra. Fast måste allt vara komplext? Kan det inte räcka med att det luktar trivsamt.

Massvis med choklad i smaken, mjölkchoklad! Det är kanske mjölksockret som kickar in. Mjuk kolsyra, rund kropp och riktigt drickvänlig. Lite kantig, framförallt i eftersmaken. Känns nästan jobbig söt fast det är en annorlunda sötma. Jag får för mig att pröva med lite rökt korv till och det känns bra till en början men nja, det funkade inte. Jag valde till slut att inte dricka ur glaset. Den är inte spritig, inte för söt, inte utan karaktär, inget direkt fel på den men det klickar verkligen inte. Den blir lite för mycket. Skål på er borgare och bönder!

En reaktion på ”Semi – Skimmed Occultist, sötdricka från BrewDog

Kommentera

