Filosofiska funderingar och öldrickande

Frågan är om man kan må så mycket bättre än vad jag gör nu. Lugnet lägger sig i takt med att dagsljuset försvinner i den svenska försommaren. Jag sitter hemma hos min far, det är kyligt ute men på glasverandan har man både värme och frisk kvällsluft. Det är lite mörkt nu så jag ser inte riktigt färgen på ölen. Jag skulle kanske kunna känna mig för och ge en beskrivning av skummet men eftersom jag har en flaska till av ölen så tänker jag bara sitta här och njuta av den. Om den smakar bra? Det kan du ge dig på, vad skulle den annars smaka. Vi pratar fyra dagars ledighet, var av två dagar i full harmoni. Jag sitter cirka 30 meter från sjön, det är fullt möjligt att bada och imorgon ska vi fiska lite. Hela sommaren ligger framför mig och jag känner en tillförsikt och ett inre lugn som saknar motstycke. Klart ölen smakar bra. Dessutom har jag badat bastu och haft mina filosofiska funderingar över hur värden kunde te sig om Trump och Putin fick bada lite mera bastu. Vad jag vill ha sagt är att tillfället, sinnesstämningen, sällskapet, eller som i detta fallet frånvaro av det samma, inställningen spelar enormt stor roll för ölen. Detta är en Thornbridgeöl! Detta bryggeri som sakta men säkert seglade upp som ett favoritbryggeri under 2013/2014 men som bara försvann. Jag vet inte riktigt varför, kanske sögs de ner i Galateas stora portfölj likt likt en kanotist i Corryvreckan (ett välkänt sund norr om ön Jura i Hebriderna). Det vore roligt om man fick reda på vad som gjorde denna fluktration i deras närvaro i Sverige men jag tror inte att jag kommer få svar från någon av de inblandade. Det kan ha varit så att Thornbridge backade bort från svenska marknaden tillfälligt, eller så tröttnade vi Svenskar för mycket på deras öl, vi vet inte ännu om combacken är lyckad. Om jag ska gå efter mina egna preferenser så blir nog inte betyget för Halcyon så högt när jag provar den mera analytiskt någon gång fram över. Jag anar en lite unken arom och för mycket beska som del av omdömet, fast än den smakar så bra idag. Idag då jag alltså bara dricker ölen rakt upp och ner, så där som öl kanske är tänkt att konsumeras, inte analyseras i detalj. Nu får jag nog mest fundera på att krypa till kojs. Skål på er alla öldrickare!
Öl vid datorn, sommarkväll, Karlströms Malt.jpg

Kommentera

