Porter, stouts och andra svarta öl från Londonbryggerier

Gårdagens nostalgitripp fick mig att fundera. Vilka stouts/porters/sweerstouts/imperialstouts kommer jag ihåg från Londonbryggerierna? Vilka är bäst? Vilka är minnesvärd? Direkt taget ut minnet alltså, inget tjuvtittande i anteckningar, ratebeer, untapped eller på hemsidor. Det som står inom parentes är mina rättelser som jag senare gjorde i efterhand.

Den första ölen jag kom att tänka på var Beavertowns Smogrocket (Smog Rocket). En rökig porter som inte har många andra kvaliter också. En mycket trevlig öl som jag gärna skulle vilja se mera av. Sedan har vi bivetvis By The Horns som inte bara har sin Lambeth Walk utan även Gift of the Gab. Från Partizan minns jag bara FES (Partizan Stout FES), känns väldigt konstigt att han bara skulle ha gjort en stout (enligt ratebeer finns det massvis och jag kände igen några så här i efterhand). Kanske har jag inte prövat någon mera, det är hans ljusare belgare som jag har fastnat mest för. Fuller’s London Porter är fantastisk och betydligt bättre än deras Black Cab. Imperial Portern är bra men inte helgjuten. Jag tror de kommer skruva lite på den framöver, håll koll på den. Five Points har en Railroad Porter som man lite elakt kan kalla mainstream, mera smak och kraft på Brixtons Windmear (Brixton Windrush Stout är rätt namn). Brew By Number borde ju ha bryggt både en och två varianter men jag kan inte minnas någon av dem. Jag kan inte tänka mig att jag inte gillar den. Grannen The Kernel har en Export Stout som är bra men den klart lysande stjärnan är Imperial Brown Stout (The Kernel Imperial Brown Stout London 1856). Crate Stout och Camden Ink hör till lite av axelryckarölen. Jag tar dem gärna men inget jag söker efter.

Hammertons ostronstout Pentonville är ett kliv upp medan Meantimes Choclate Porter är fantastisk. Deras stout är mera medium. Moncada hade några smaksatta imperialstouts till 17 mars men det var bara den vanliga som var helgjuten. De andra kändes påklistrade. Vilka har jag glömt? Export Stout från Redchurch (hmm, undrar om det var Hoxton Stout eller Old Ford Export Stout), jag kommer ihåg att jag gillade den starkare varianten men det är ju typ 4 år sedan jag drack den. Glömt? Hur kunde jag inte komma att tänka på den direkt? Weird Beards Black Pearl, en underbar 3,8% öl med mängder av smak, massvis karaktär.

Å så mycket härlig öl man har druckit genom åren. Vet ni vad som är det bästa? Det kommer mer fantastiska öl.

Taximacka och Fuller Porter

Kommentera

