I-landsnjutning – Weird Beard Don’t Worry Bee Heavy

Alltså, man prata om i-landsproblem ibland men jag skulle hellre vilja tala om i-landsnjutning. Sicken lyx helt enkelt. Att få öppna en flaska av Don’t Worry Bee Heavy från Weird Beard. Roligt namn tycker jag, jag älskar Göteborgsvitsar.

Detta var en helt fantastisk öl, lätt rökig, komplex maltighet, fyllig kropp och helt underbar ihop med färska korvar. Svårt att säga om det är ölen som lyfter korvarna eller om korvarna lyfter ölen. Givetvis spelar den ungsrostade potatisen, vitlökskrämfräschen och den färska gurkan sin roll i det hela.

Weird Beard Don_t Worry Bee Heavy, lite lutande, Karlströms Malt
Lite lätt lutande men det kan passa en öl på 7,8% som är så god att jag gärna skulle ha druckit en liter eller två till maten.

Ölen är vackert blank med en djupröd ton och ett lät smutsigt vitt skum. Jag blev först lite förvånad över den rökiga aromen. Jag har via Jamil Zainasheff och TBN (Brewing with Style) blivit övertygad om att rökighet absolut inte är en nödvändighet för skotska öl, kanske inte ens riktigt men oavsett så sitter den rökiga tonen som en smäck i den här ölen.
Skotsk jäst, 13 olika maltsorter, samarbetsbryggning med belgare. Inte undra på att detta är en ölen med många subtila aromer och smaker. Karamell, ljungsötma, smördegskakor, kakao och tydlig men angenäm rökig arom.

Mjuk öl med stor, kraftig kropp som väl matchade upp mot den ungsrostade potatisen, som med lätthet bröts mot vitlökssåsen. Låg kolsyra bjöd in hela ölen i måltiden som en grundpelare och inte som en smaklöksrensare. Eftersmaken är lite torrare än resten av ölen och ger en fin avrundning som gör att man absolut inte sorterar in ölen bland de söta. Riktigt, riktigt bra jobbat av Weird Beard och Brussel Beer Project som har varit med och bryggt ölen. Varför, varför???? köpte jag inte mer än en flaska av denna? För jag visste ju inte att den skulle vara så här god.

En reaktion på ”I-landsnjutning – Weird Beard Don’t Worry Bee Heavy

Kommentera

