En Witbier är aldrig fel – BBNo 07│07

Öl är oftast gott men ibland, vid vissa tillfällen är det bara oslagbart underbart och fantastiskt. Brew By Numbers öl är allt som oftast goda. Eller kanske ska jag skriva alltid för jag kommer knappt ihåg en dålig öl från dem. Samtidigt så kommer jag inte på så många favoriter men i mars när jag besökte bryggeriet så hittade jag en ny. Deras Witbier med apelsinskal var en underbar upplevelse. Nu var det dags att kolla om det skulle bli som med Singha eller Effes. Alltså en öl som smakar fantastiskt i utlandet men mediokert här hemma.

Med risk att avslöja för mycket kan jag å det starkaste rekommendera er att pröva den om ni får chansen. Det är en Wit så vi pratar subtila nyanser, lite lättare beska, ingen gigantisk kropp men det är en öl som står sig väl. Ikväll till maten (Flygande Jakob) så började jag med Duvel Tripel Hop, det var inte tänkt så men fel flaska öppnades först och jag tvekande lite innan witbieren öppnades. Skulle den ha någon chans. Första klunken kändes tunn, platt och ointressant men när smaklökarna hade ändrat fininställningen och skruvat ner amplifiern så mognade ölen och utvecklades till den underbara öl jag mindes den som.

Både skal och jos från apelsin ska ha använts men det syns inte mycket av i färgen. Blek färg, aningen drag mot apelsin kanske men det kan ha varit inbillning. Aromen är fruktig, vetemalt, jästig, banantoner, lite kryddiga aromer. Smaken är en kopia på aromen och det hela avslutas väldigt torrt och friskt.

Riktigt god öl som jag gärna hade haft mer än en flaska hem med mig av.

BBNo 0707 - witbier orange, Karlströms Malt

En reaktion på ”En Witbier är aldrig fel – BBNo 07│07

Kommentera

