Tvekan, tvekan och tvekan – då tar man fram en Fuller’s Vintage Ale 2013

Hur ska jag göra. Jag har allt för mycket öl i källaren redan som jag aldrig verkar dricka ur. Jag sitter här och funderar på om jag ska beställa Buxton/Omnipollo och deras två glassöl. Ruggit dyra, lite varierat omdöme och så frågan om jag verkligen behöver dem med tanke på källaren. Fast de är ju brittiska. Sedan var det detta med BrewDog Semi Skimmed Occulist som bara försvann från hyllorna. Jag har inte grävt ner mig mera i vad som hände men antingen får man tag i ölen eller så får man inte. Jag gissar att det var något med märkningen för de skule visst komma igen nästa vecka.

 

Fuller's Vintage
Jag hade ingen annan bild i arkivet på Vintage Alen än denna

Istället för att fundera för mycket gick jag ner och tittade på alla mina för många öl och plockade fram en Fuller’s Vintage Ale 2013. Bästa sättet att minska lagret är ju att dricka en god öl.
Lite disig, nästan apelsinfärgad och med ett vackert krämigt skum. Aromen var fylld av maltsötma, jordiga humletoner och hur mycket frukt som helst. Smaken är fylld av fruktigheten fast en rejäl dos tydlig alkohol som både värmer och irriterar. Lite tunn kropp som på något vis kompenseras av de rostade tonerna från malten. Inte rostat som i stout utan fudge, karamell och kakighet. Mjuk, softad kolsyra och underbart lång eftersmak. Precis vad jag behövde för att bestämma mig för att …. tänka lite till på glassölen. Jag får kolla runt lite vad andra har tyckt. Om ni har prövat dem, var de goda?

2 reaktioner på ”Tvekan, tvekan och tvekan – då tar man fram en Fuller’s Vintage Ale 2013

  1. BrewDog Semi Skimmed Occultist står så fint på bolagets hyllor i Skövde. Också hört/läst att den plockdes bort, men som sagt i Skövde finns den och jag har även köpt några burkar och den finns fler. Men om den togs bort för att den smaka så illa som jag tyckte den gjorde det vet jag inte;)

Kommentera

