Jester – en humlesort och en öl

Jag skulle vilja lära mig betydligt mera om humle, inte bara om olika sorter utan mera bakom själva odlandet, dynamiken och hur det fungerar allmänt för odlarna, distributörerna och bryggerierna. Humle är inte någon lätt sak. Jag hävdar inte att malt är lättare men min känsla är att det inte alls är samma variation i skörd mellan åren. Mältningen gör nog sitt för att utjämna skillnader och dessutom, maltkorn som inte håller ”måttet” kan användas till annat. Vad använder man halvtaskig humle till?
I London senast så blev det av olyckliga omständigheter tyvärr så att jag missade Kris Wines och istället fick chansen att komplettera ölresväskan på M&S. Där hittade jag en öl från Adams, bryggd för M&S, som är Singel Variety Hop. En humlesort alltså, alltid lika intressant och än mera eftersom man har använt den spännande sorten Jester.
Nu tycker jag att man, när man nu säger sig ”show case” en viss humlesort, kan använda lite mera av den. Speciellt för aromen. Detta är en IPA i klassisk brittisk skärning. Gyllene i färgen och med ett inte enormt skumm men definitivt tillräckligt för att få ölen att se trevlig ut. Aromen är visserligen fylld av bäriga, fruktiga aromer men som sagt, jag tycker de hade kunnat bre på mera. Jester betyder gycklare och detta är en humle som ska skoja med oss, lura oss att tro att den kommer från den nya världen men det är en engelsk sort. Jag et från mitt egna bryggande att den kan locka fram både grapefrukt och krusbär vilket den även gör här men lite dolt bland fudgen, kolatonerna och även klassiska jordiga humlearomer vilket får mig att undra om det bara är Jester i koket. Medium kropp och rejäl kolsyra. Lång eftersmak. En trevlig IPA som jag inte alls kommer att sakna men som jag gärna dricker igen om jag skulle få chansen.

 

Sorry, ingen bild idag, orkade inte ta fram kameran och jag tycker inte om att plocka bilder från nätet

Kommentera

