Wild Beer Millionaire – Japp, det är torsdag igen

Jag har aldrig sett filmen ”Million Dollar Baby” men ändå påmind ölnamnet mig om den. Jag gissar att ölet inte har något med filmen att göra. Gammal, surgubbe. Gammal, suröl? Knappast. Detta är långt ifrån några av de sura öl som Wild Beer har gjort sig ett namn på. En klassisk sweet stout, om den har saltad caramel i sig som flaskan antyder kan jag inte bekräfta men där emot choklad och mjölksocker. Massvis av båda delarna. Kanske är det sältan man känner men jag tycker inte det.
Millionaire känns som en öl som ligger lite utanför Wild Beers inriktning. Den har en, gissar jag, väldigt okomplicerad jäsning och ingen ekfatslagring är inblandad. Fast deras tredje ben, smaker, finns det ganska gott om utan att det känns överväldigande.

Millionaire, Wild Beer Co, Engelska öl, Milkstout, Karlströms MaltSedan tycker jag de är helt fel ute vad det gäller känslan. Det är inget av fisförnäm lyx i den här ölen. Långt ifrån miljonärsliret. Snarare 1950-talets England med poliser som letar mördare på heden, fotboll som spelas blott en dag i veckan, hemska ungdommar i städerna och skötsamma på landet och uteslutande hemmafruar som drack milkstout för att den var så nyttig. Troligen är inte ett ord av vad jag skrev sant, möjligen det där om fotboll men det har jag inget intresse av. Iövrigt, ni vet hur jag menar, milkstouten köptes hem, smygdracks av hemmafruarna. Det har jag sett i något avsnitt av Heartbeats eller Tillbaka till Aidensfield som serien hette när den sändes i svensk television. Jag vet inte hur mycket av en skröna det är att ammande kvinnor fick milk stout som hjälp för mjölkproduktionen.

En skön öl. En lagom lyx i vardagen, lite väl söt för att jag ska vilja sänka mer än en flaska en vanlig torsdag men min andra flaska vill jag gärna testa till någon skön efterrätt. Chokladkaka känns som det givna valet men jag kan tänka mig äppelpaj med vanlijglass som ett bra alternativ eller en vaniljpanacotta. Skål på er, nu väntar disken.

En reaktion på ”Wild Beer Millionaire – Japp, det är torsdag igen

Kommentera

