Vad tycker jag om Mixpack i allmänhet och Bath Ales i synnerhet

Så här på rak hand kan jag bara komma på två olika mixpack som jag har köpt via Systembolaget under åren. Det är Bath Ales och ett liknande från tyska Störtebeker. Liknande så tillvida att det var ett mixpack med klassiska ölsorter från bryggerilandets ölkultur. Roligt att få testa, utan tvekan men det finns vissa baksidor med mixpack. Åter till fördelen, nu nyttjade jag inte denna vid just detta tillfället. Att pröva lite vad ett bryggeri går för. Mixpacket får då gärna innehålla ytterligare två sorter. Sex öl blir lite mera rejält om man nu vill prova vad ett bryggeri går för. Helst ska man givetvis sitta med alla ölen samtidigt men men ska definitivt se till att dricka dem inom en smal tidsrymd. Inte utdraget som jag gjorde för då bleknar minnet. En annan fördel är att någon har valt ut ett bra samlingpaket, eller? Kanske, kanske inte för när man väljer, som i Bath Ale fallet, fyra sorters öl som representerar varsin typ av öl från samma bryggeri så är det svårt att hitta något bryggeri som är bra på alla fyra typerna. Det faller sig naturligt att man inte får med fyra topp-notch öl.

British Quartet, Bath Ales, Karlströms MaltSlumpen gjorde att jag började med Wild Hare och Dark Side. Två öl som visade sig vara de starkare korten i den här mixpacken. Så det började bra och Barnsey kändes, i alla fall i efterhand, som okej men den sista, Gem som annars är en storsäljare för Bath Ales fick mig att slutligen bestämma mig. Det blir inget mera mixpack för min del. Både Wild Hare och Dark Side hade jag kunnat tänka mig en flaska till av men inte i en paketlösning som denna. Det absurda är att jag kanske, faktiskt ganska troligt, hade kunnat tänka mig att köpa både Barnesy och Gem igen, bara för att pröva igen om det hade varit så att de hade funnits styckvis. Jag inser här att Mixpack, det är verkligen en koplicerad företelse. Undrar om den blir kvar när halvåret har passerat. Den är fortfarande slut i weblagret, eller om det är igen. Det vet jag inte säkert en jag tror på fortfarande.

En vinnare? Givetvis kan vi bjuda på en sådan. Jag tycker nog att så här i glömskans skimmer sticker Wild Hare fram nosen längst och kniper förstaplatsen innan Dark Side. Bath Ales är för försiktiga och traditionella smaklökar. Skål på er!

Kommentera

