Lite gnällvarning på lördagsmorgonen

Fem minuter sen, ”det är lika mycket för sent som en hel timme” sade aldrig någon av mina äldre släktingar. Tider var inte så precisa när jag växte upp nämligen. Vi kommer på eftermiddagen var en vanlig överenskommelse. Fem minuter sen till ett tåg går allt för ofta bra, i alla fall vintertid, för då går de sällan i tid men fem minuter sen till ett släpp hos Systembolaget är fem minuter för mycket. OBS nu, det är inte faktumet att jag blev utan Thomas Hardy’s Ale ‘The Historical’ som bekymrar mig. Nopp, det sparade mig en skön hundralapp (som jag istället satsade på en BrewDog Abstrakt 21 som jag hade bestämt mig för att hoppa över annars). Jag har massvis med god öl att dricka, jag missade ju redan förra årets lansering. Jag har således ingen serie att fylla och det är absolut ingen avundssjuka på er som köpte en flaska, inte ens på någon om denne satsade rejält och köpte tio eller tjugp flaskor. Det som irriterar mig är att det står 82 flaskor kvar på hyllan i Malmö. Varför hamnar änns en så pass begränsad och hajpad öl på någon butiks hylla. Varför finns inte allt i weblagret? Givetvis kan man säga att de ölen inte heller blir tillgängliga för alla i hela landet. Tänk på dem utan dator, på dem med långsam uppkoppling, på dem som av religiösa skäl inte vill vara registrerade på ett konto hos Systembolaget. Ja tänk på dem, men jag slår vad om att dessa sammantaget inte är fler än vi som inte har möjlighet att åka ner till Malmö. Ja, ja, bara gnäll men jag tycker Systembolaget gör fel här, jag vill att de ändrar på sig men jag vill inte slopa Monopolet för det om nu någon fick för sig detta.
Det skulle vara roligt att pröva en grej, bara för att motverka effekten. OM jag hade en kompis nere i Malmö, då kunde denna gå in och köpa en flaska idag. Spara den hemma i en vecka för att sedan lämna tillbaka den. Efter en vecka kan jag nämligen få beställa den till Falköping. Jag skulle faktiskt kunna prata med min butik här, så pratar de med Malmöbutiken så kommer flaskan knappt komma in i saldot innan den är skickad. Bra va? Nja, luktar mygel lång väg. Vi gör så här istället, har vi någon i närheten av Falköping som har en flaska Thomas Hardy’s Ale ‘The Historical’ och som gärna skulle vilja pröva den ihop med lite goda ostar och några andra buteljeringar Hardy så skicka ett e-brev till uffe@karlstromsmalt.se så kan vi se om vi inte kan hitta ett bra datum för att träffas, umgås och njuta istället för att gnäll. Det handlar ju trots allt bara om öl. Tack för att ni lyssnade/läste, det känns redan bättre för mig.
medaljongen-thomas-hardys-ale-ohanlons-karlstroms-malt

Kommentera

