Hyde – Single Grain Irish Whiskey

Dags för en whiskey igen. Ytterligare en som är sourcead från ett annat företag än det som står på etiketten. Hyde Whiskey, känns som ett företag som bara riktar in sig på att buteljera andras destillat. Vad det gäller hemsidan så är den ett bländverk i undanhållande av direkt information om faktiska förhållanden. Nu ska jag inte skriva för mycket för jag kan ha helt fel men det är min känsla. En fråga det irländska whiskeyforumet gav ingen anledning till att byta åsikt. Jag har dock hittat en artikel från 2016 i cyberrymden där det nämns planer för ett kommande destilleri. I samma artikel (här är den) beskrivs också att whiskeyn kommer från Cooley, men vänta nu, tio eller sex år gammal, företaget startade 2014 men då kan ju inte whiskeyn ha lagrats på speciella fat i närheten av Cork särdeles länge, eller? Känns konstigt att de skriver om sin master distillers, och om age-old traditions. Jag har fått uppfattningen att Cooleys grain produceras i Coffeypannor. Nja, den där hemsidan känns som om den håller sig till lite alternativa fakta.

Över till Whiskeyn.
Färg: Jodå, den hade säkert färg men jag vill inte tända i biblioteket, jag hade det så mysigt… vi säger mörkt, halmstråsfärgad, i alla fall i ljuset av datorn
Arom: Karamell och vanilj, sötma, lite kryddighet, nejlika kanske (Arom kan man känna klart i mörker)
Smak: Smörig och insmickrande. Medium kropp, kanske rent av fyllig för att vara grain eller har jag fel om att grain oftast är lättare? Säd och lätt fruktighet. Vaniljsötma i eftersmaken

Jahaja, ännu en Cooleys single grain? Inbillar jag mig eller känner jag igen mig i den här smaken? Eller har vi helt enkelt inte så mycket större variation på just single grain än att jag inte skiljer dem åt? Nja, klart man kan göra stor variation även på grainsidan precis som med maltwhiskey. Är det god whiskey? Jodåvars, grain har sin tjusning i det lätta och mjuka men nog gillar jag lite mera tyngd, kraft och fyllighet.

Kommentera

