Maffigt med Imperial Brown Stout – tre olika buteljeringar

Imperial Brown Stout 1856, The Kernel, tre versioner, med öppnare, Karlströms Malt.JPGGod öl och goda grannar, vad mera kan man önska sig? Det skulle vara lite ost då. Nej, om nu någon undrar, de här ölen dracks inte idag. Man ska inte förstöra ett så fantastiskt ögonblick med något så banalt som att blogga. Men idag kan jag kosta på mig att skriva om det. Det var en riktigt trevlig upplevelse. Tanken var att prova alla tre, inte kapsylöppnarna utan ölen. Tre olika buteljeringar av en och samma öl. Och inte vilken öl som helst utan en av universums bästa, kanske? Eller om jag bara överdriver lite grand. Hur som, Imperial Brown Stout från Kernel är en öl som jag har otroligt sköna vibbar av. Ni som läser den här bloggen vet att jag inte är helt förtjust i humlefokuserade öl. Och om Kernel är kända för så är det just humlefokserade öl. Fast detta är något annat.

London 1856 är en öl som til någon del bygger på gammalt recept men hur mycket vet jag inte. Jag vet dock att det inte är lätt att återskapa recept, speciellt eftersom både malt och humlesorterna har utvecklats sedan 1856. När vi nu smakade en buteljering från januari 2013 och från oktober samma år så blev det ännu tydligare att det finns många variablar som styr en öls smak. Båda ölen hade liknande utseende men den ena av dem, oktoberölen, hade tydliga rostade toner och drypte av både kaffearom och kaffesmak. Den äldre visade tydligt på hur en öl med rätt mognad kan få fantastiska madeiratoner. Faktum är att den hade stora likheter med en fin barley wine. Lite spröd kropp, mäktig arom, värmande alkohol medan den halvåret yngre versionen hämtade både kraft och kropp i en fyllig alkoholsötma.

Jodå, jag plockade fram lite ost. Ost, god öl och ett gomtt samtal. Vad mera kan man önska sig. Den tredje buteljeringen? Jo den sparar jag till ett annat samtal, en annan kväll men det ska inte dröja för länge.

Imperial Brown Stout 1856, The Kernel, tre versioner, Karlströms Malt

En reaktion på ”Maffigt med Imperial Brown Stout – tre olika buteljeringar

Kommentera

