Vilka pubar ska man gå till, när man har tröttnat? (Del 1 – British Museum)

Jag gillar att göra små miniserier här på bloggen. Här kommer en mindre långkörare har jag tänkt, får se om det inte blir tio inlägg innan vi är klara med den. Det är målsättningen. Scenariot är följande. Tänk dig att du är i London ihop med mugglare, förlåt människor-icke-helt-nedgrävda-i-ölträsket alltså. Du är där, ni gör saker ihop och plötsligt känner du att du istället för att titta på Rosettestenen, en vaxdocka av Pelé, Lord Nelson eller något annat synnerligen sevärt, hellre tar dig en pint. Vart ska du säga åt ditt sällskap att ni träffas? Det är detta som denna lilla följetong kommer rikta in sig på. Ett bra vattenhål i närheten av sevärdheterna.

Vi börjar med ett av mina favoritställen och jag har svårt att se att jag skulle tröttna men min fru tröttnade en gång redan vid första montern och satte sig och väntade i cafeterian. British Museum! Varför ska man gå dit i förstaläget? Gratis entre, underbara rundturer med guide som man kan haka på. Om man är där med barn så är de spektakulära sakerna hela grejen. Mumier, kolonner, nämnda Rosettestene eller min egna favorit i Sutton Hoo Ship Burial.

Valet av pub här är oerhört enkelt. Museum Tavern har legat här sedan långt innan British Museum ens fanns. Då, på 1700-talet hette puben Dog and Duck men när en av Londons största sevärdheter öpnnade här 1823 så bytte man namn. Trots sin litenhet så har även den här puben en gång i tiden varit delad i flera avdelningar. Det ser man tydligast på de många ingångarna. Puben hör till kedjan Taylor Walker vilket innebär viss konformitet hos puben vad det gäller stil men ölmässigt kan de sticka ut. Det som sticker ut på den här puben är nog Theakston Old Peculier på cask. En öl med mycket gott rykte som jag inte riktigt har hittat hem till ännu. Skulle det behövas så finns Fuller’s London Pride att skölja ner med. Ofta har de även någon öl från Truman’s på någon av pumparna plus tre gäst-caskfat.

49 Great Russell Street, Bloomsbury, London, WC1B 3BA, (020) 7242 8987
http://www.taylor-walker.co.uk/pub/museum-tavern-bloomsbury/c0747/

Chessmen from Lewis, Karlströms Malt
En bild jag hittade från semesterresan med familjen. Jag är osäker på om det är de ”äkta” Lewis Chessmen eller om det är kopior man kunde köpa i shopen. Jag tror på det senare faktiskt.
11 reaktioner på ”Vilka pubar ska man gå till, när man har tröttnat? (Del 1 – British Museum)

    1. Jag har nog druckit den tre, fyra gånger på fat men nja, inte riktigt hittat hem till den. Okej att dricka men inte så där magisk som många pratar om. Någon gång allt för syrlig, någon annan gång helt tam men elt okej. Den är ju legendarisk….

  1. Jag inser hur mycket roligt jag har kvar att uppleva i London. Både pubar och sevärdheter. Ser fram emot kommande nio blogginlägg! Och kanske blir det fler Londonresor med ”Karlströms British Beer Tours” 😉

    1. Vi gjorde bara ett skrapande på ytan av London. Mera hinner man inte på några dagar. Det finns massor av bryggerier, taprooms och pubar kvar att besöka. Just den här serien blogginlägg måste väl passa dig perfekt om du åker iväg med frk J igen :-)

Kommentera

