Hammerton Islington – Steam Lager

Vi lättar upp stämningen med en öl från ett för tillfället garanterat litet bryggeri. Jag har varit där! Samtidigt så känner jag direkt att jag inte kan ge några som helst garantier för att de inte outsourcar någon av sina öl. Hammerton går för fullt precis som många andra bryggerier men jag har inga indikationer alls om att så skulle vara fallet, så det tror jag inte.

Den korta versionen om denna öl lyder. Lagom disig, lite mörkare i färgen. Luktar friskt och ganska mycket. Smakar riktigt bra. Hög hinkabilitet. Dricker den gärna igen.

Hammerton Islington, Steam Lager, ölflaska, Karlströms MaltDrar vi ut på det hela så blir det något i stil med:
Utseende: Drar åt solnedgångsorange färg med kraftigt vitt skum. Skummet ligger kvar en relativt anständig tid innan det faller ner och lämnar en liten rest efter sig.
Aromen: Absolut lageraktig trots den höga jästemperaturen. Maltig, sädig arom som kompletteras av viennamaltens sötma/karamelltoner. Lätt citrus och tropisk frukt tittar fram.
Smak: Ren, frisk beska som balanserar upp maltsötman. Mjuk kropp som både känns fyllig men samtidigt lätt. Nästan lite veteölsbananstoner i smaken. Citrusfruktighet och karamelltoner ger brödigheten en ganska komplex miljö att verka i.
Eftersmak: Kryddig eftersmak där fruktigheten flyttar över mot apelsinhållet.
Summering: Den klart bästa av de Hammertonöl som jag har provat. Lite renare och tydligare än N1 och N7 och samtidigt roligare än Pentonville. Way to Go!

Kommentera

