Torsdagsporter – Kith & Kin

Innis & Gunn, att jag aldrig ger upp? Men ska sanningen fram så kommer det inte mera brittiska öl utan att jag tycker mig kunna ge dem alla en chans. Fast jag har bara köpt en flaska även om jag numera brukar köpa två flaskor. Snart får jag reda på om jag har gjort bort mig eller inte.

Storyn bakom den här buteljeringen och inte minst namnet är ett uttryck på Skotska. Kith & Kin betyder vänner och familj och dessa är i detta fallet whiskeyfamiljen Teeling.

Det är Teeling’s Small Batch tunnor som har använts för ekfatslagringen. Ölen man har gjort är en stout med en stor dos chokladmalt och ekfatslagringen ska ge en mjuk, förförisk och lång eftersmak. Allt enligt förpackningen. Dags att kolla om den håller vad den lovar.

Väldigt svart öl som skummar mycket. Aromen är fylld med vanilj och choklad. Sötma och toffe. Man blir inte överraskad av smaken utan den håller vad aromen lovar. Medium kropp och låg kolsyra. Mjuk öl över lag. Det är en rejäl dos whiskey i eftersmaken. Detta var rätt långt ifrån vad jag räknar som Innis & Gunns normalöl. Trevlig öl som inte är allt för nedtyngd av sötma eller ektoner. Jag skulle nog kunna sträcka mig till att det är den är det bästa hittills från dem i kunkurrens med I&G Toasted Oak IPA. Ångrar jag att bara en köptes? Nja, inte riktigt. Det hade inte stört mig för 30 kr kostade denbara så det hade inte svidigt men jag kommer inte att längta efter någon ny.

En reaktion på ”Torsdagsporter – Kith & Kin

Kommentera

