BrewDog säljer ut – även du med käre Elvis

Brewdog, Punk IPA, Karlströms Malt.jpgVarsegoda, jag vet att jag lägger upp för en smash här. Kör igång bara och såga mig för att jag är idealist men så är läget. Jag tycker till exempel inte att det vore fel om sopåkare hade samma lön som en civilingenjör. Tänk er ett samhälle utan sopåkare, ingen trevlig syn helt enkelt. Alla behövs! Utom de stora koncernerna, storfinansen är helt enkelt inte min grej. I samma idealistiska anda och enligt vissa rent ut korkade tankegång så förstår jag helt enkelt inte varför ett företag hela tiden måste växa, växa och växa? Kan man aldrig vara nöjd?
När jag nu redan har lobbat upp bollen här så kan jag fortsätta. BrewDog, detta bryggeri som jag tidigt hade en del dåliga vibbar för men som jag så sakteliga har börjat mjukna inför. Dåliga vibbar var inte bara för att jag tyckte att deras öl var allt för besk utan kanske mest för alla deras ”partytrick”. Flaskor i uppstoppade djur, ballongfärder, åkandes i tanks vid Bank of England eller namnbyten. En del kul, en del mindre kul men alla framförda med en attityd av att de, James Watt och Martin Dickie, var mycket punkigare än resten av världen. Ofta beskrev de sig själva som the little guy mot the big, bad, guys. Vilket jag absolut inte har sett dem som på många år. BrewDog är storskaligt och utträngande. Bara att man finns på så många ställen får mig att se dem som storindustri. 2013 så lanserade de sin Crap Beer Amnesty i samband med sin Fake Lager öl. Man kunde komma med sin (urkassa, massproducerade) lageröl och byta mot en Fake Lager. Kul grej, givetvis men åter igen språkbruket och attityden kändes tung för mig.
Inget gott med BrewDog? Massvis skulle jag tro. Bara saker som Tokyo, Paradox eller för den delen Punk IPA som jag på senare tid har svängt om. Jag har fått uppfattningen att de faktiskt har hjälpt en del bryggerier med produktion, försäljning och distribution. Mindre bryggerier har kontraktsbryggt sin öl hos dem med gott resultat. De har också varit dörröppnare för många ölentusiaster, bara en sådan sak är väl värd att hyllas för. En sak som herrar Watt&Dickie alltid har tjatat är att de aldrig kommer sälja till någon större lirare på marknaden. Tvärt om så strök de Meantimes alla öl från sina barer när SAB Miller (numera ägs de av Asahi) köpte upp Londonbryggeriet. Undrar om de kommer stryka 22% av sina egna öl från barerna nu när även de sålt delar av sitt bryggeri till The Big Bad Guys. 22% stort aktieinnehav kommer det ursexiga TSG Consumer Parterners att få för sina 213 miljoner pund. Lite typiskt BrewDog så nämner inte de att nämnda företag t.ex. också äger Pabst bryggeri. Nåväl, jag blir väl inte så besviken, jag hoppas att inte Equity Punks är allt för ledsna heller. Deras insamlade pengar de senaste sju åren summeras upp till 26 miljoner pund. Det skulle alltså ta lång tid för BrewDog att nå upp till de 100 miljjonerna som TSG petar in för nyinvesteringar. Om man ska växa när man redan är gigantisk, BrewDog har 800 anställda, så måste man ha in stora pengar men VARFÖR måste man hela tiden växa, kan man inte bara vara nöjd med riktigt god bärs? Bra investering har det varit för fansen i alla fall. 177% ökning har det varit för dem som klev in sist medan de som klev in redan 2010 har sett värdet på sina investerade pengar stiga med 2800% Inte alls illa om man vill casha in nu. Sedan kan jag för lite företagsekonomi för att förstå uppgiften som stod i The Guardian om att man som Eguity Punks får sälja 15% av sitt innehav från och med den här veckan. Skål på er, låt oss ta en god öl till kvällen!

tokyo-brewdog-karlstroms-malt
En riktigt, riktigt god öl. Har några kvar i källaren. Ska se till att få dricka någon snarast. Faktum är att även en vanlig torsdag kan vara värd att firas av med ett sådan här stor pjäs.
3 reaktioner på ”BrewDog säljer ut – även du med käre Elvis

  1. Håller helt med, förstår verkligen inte varför alla hela tiden vill växa. Det skulle vara så skönt om det någon gång bara kunde handlade om god öl och hantverk istället för pengar. Men man blir ständigt motbevisad och besviken.

    1. Jag fick höra nu senast att The Kernel faktiskt är nöjda med vad de är i storlek och inte tänker växa. Jag vet inte om det stämmer men jag väljer att tro på det för det känns skönt.

Kommentera

