Howling Hops Tank Bar – en slags pubrecension

Gårdagens inlägg var från början en liten passus i dagens inlägg som helt enkelt bara bredde ut sig. Ibland blir det så att inläggen lever sina egna liv. Även nu så kommer detta inlägget att knoppa av sig ännu en gång. Det finns helt enkelt så mycket att berätta från London. Det är ju bra jag bara känner samtidigt hur längtan ut på landet växer starkare och starkare.
Bryggerivisning, Howling Hops, ansikten, London, Karlströms MaltJag hade vissa vaga föreställningar om hur Howling Hops Tank Bar skulle vara. Dels hade jag tittat på bilder och läst lite på sociala medier men också haft ett samtal med John Tsihlis på Beerhive som importerar deras öl. Jag var lite skeptisk över att de faktiskt skulle ha öl i klarningstankar som de sedan serverade rakt över disk och om tanken sedan behövdes och ölen inte hade sålt slut så förpackade man resten och sålde vidare. Missförstå inte detta nu, icke så att öl som inte blev så god, säljer dåligt, förpackas och skeppas iväg. Mer åt hållet att man hade jäst färdigt nästa öl och behöver en klarningstank att slå ölen på. Riktigt så var det nu inte om jag förstod rätt vid den något stökigt rundturen på bryggeriet. Tim O’Rouke är namnet på vad jag mycket väl på stående fot skulle vilja utnämna till världens mest sympatiska headbrewer och då kan jag säga att jag inte har träffa ens en handfull otrevliga sådana. Han och rundturen är värd ett eget inlägg så jag återgår till tank bar och mina tankar där.
Detta är alltså både ett tap room så till vida att det är en ölservering precis i anslutning till bryggeriet. Närmare än denna går helt enkelt inte att komma. Det är en tap bar i den meningen att den har precis allting som man kan tänka sig att det nya hippa ska ha. Istället för mässingsdetaljer från seldon som påminner om pubarnas historik som efterföljare till värdshusen så finns det rustika post-industriella inredningsdetaljer. Bardisk med tegelstenar, enkla plåtlampskärmar som hänger ner från det höga taket. Enkla träbänkar på smala metallstativ som i alla fall för mina tankar till någon arbetarmatsal i någon bilfabrik i Detroit. Howling Hops är väldigt amerikanskinspirerade i sina öl och även i hela bryggeriets framtoning.
Jag var lite skeptisk till själva tanken först men det är verkligen serveringstankarna som utgör ena vägen och precis bakom där ligger bryggverket. Ingen situation jag själv skulle vilja ha som bryggare men det känns häftigt att dricka ölen så nära källan. Tio tankar tror jag det är som de serverar ur och de har ofta några öl på gång som bara finns på bryggeriet. Inte alla öl förpackas utan en del dricks helt enkelt ur helt och hållet på tank baren. Om det inte är fotbollskväll, vilket det var när vi besökte, så serveras ölen i dimplemuggar och då i 2/3 pint som standardstorlek. Det finns mat på stället men jag har inte prövat det så jag kan inte uttala mig och kvalitén på det.
Okej, om du åker till London för att få genuin, traditionell pubkänsla och dricka god cask ale då ska du definitivt hoppa över Howling Hops men om du vill känna lite mera på ölLondon, var det står nu och vart det är på väg så är detta helt rätt ställe. Rent av ett måsteställe! Gillar du inte humlestinna öl? Låt dig inte avskräckas, de har annat också. Deras lageröl bland annat, räkna med att det kommer ett inlägg om dessa också.

Howling Hops, Tank bar, London

2 reaktioner på ”Howling Hops Tank Bar – en slags pubrecension

Kommentera

