Tap bar, tap room eller tank bar – nya vattenhåll på de brittiska öarna

Insidan av Euston TapOftast tänker man på pubar när man tänker på stället att dricka öl på i England. Det finns givetvis en uppsjö andra ställen också och även om jag knappast frekventerar nattklubbar så nog serverar de öl alltid, det törs jag lova.
Under de senaste tio åren har det kommit upp ett antal tap rooms/tap bars eller vad man nu ska kalla dem. Ställen som t.ex. Euston Tap som har en tydlig amerikansk inspiration med någon slags kakel eller plåtklädd vägg med 15-20-25 tappar och någon slags griffeltavla där det står vad som erbjuds. Egentligen är det svårt att sätta fingret på vad som skiljer sig. Ett tap room och en pub har båda en bardisk, trevlig personal bakom som serverar öl men känslan på ställena är helt olika. Det bästa sättet jag kan beskriva skillnaden är en otrevlig generalisering med ungdomligt klientel och äldre fast det blir så fel. Hammerton Brewery, Tap room, Gavin, LondonJag höjer visserligen ofta medelåldern på en tapp bar men det sker ganska ofta även på pubar numera. De flesta pubar har mat men inte alla och de flesta tap rooms har ingen matservering men t.ex. Camden Town har löst detta med food stands som turas om att finnas på plats i direkt anslutning. En annan tydlig skillnad som jag hittar är trä som inredning. Ju mera pub vi pratar ju mörkare träinredning och så givetvis hela skala där emellan. Craft Beer Co t.ex. är inga ”pubar” men absolut heller inte tapp bar fullt ut heller.
Camdens kranarOm man som jag gillar casköl, klassiskt brittiska tongångar så kan man tro att man misstycker denna nymorderitet men icke. Jag tycker de känns som fräscha, underbara tillskott. De erbjuder oss ölentusiaster underbara vattenhåll med stort urval. Man ska inte luras att tro att det bara är keg heller som gäller. Jovvist finns det ställen som t.ex. Masons&Co som kör enbart keg men de flesta har cask också. Variation här i livet förnöjer.

Hopprocket, By The Horns, London, tap room

3 reaktioner på ”Tap bar, tap room eller tank bar – nya vattenhåll på de brittiska öarna

  1. Har ju inget med detta att göra men i alla falö. Pröva Camden Pale Ale mot Fuller’s London Pride idag. Fullers för mig 365 dagar om året då Camden Pale Ale var/är riktigt tråkig.

  2. Jag fattar hur du menar, själv håller jag nog med dig typ 360 dagar om året men när det är varmt, soligt, kanske i väntan på maten när man står och grillar eller en dag när man vill ha något annat helt enkelt då kan jag tänka mig Camden Pale Ale fast gärna då med en Pride lite senare på kvällen.

  3. Möjligen det du säger, men ser ingen mening med Camden då tex Fullers eller 1000 andra bryggerier gör samma öl som Camden Pale Ale. London Pride, ESB, London Porter och 1845 är ju helt unika på sitt sätt…

Kommentera

