Portertorsdag – Dorothy Goodbody’s Wholesome Stout

Dorothy Goodbody's, Wye Valley Brewery, Karlströms MaltGräddigt fint skum, rödaktig ton i det svarta. Blank och ren öl.
Lite smygande kaffearom, brödig och maltig. Ingen tydlig humleton. Lätt kropp med lite skarpa, friska rostade toner. Detta är en klassisk dry stout. Som jag prövade lite lagrad prästost till. 1878 extra lagrad, kanonkombination. Det är en ost med kraftig smak och det är en väldigt smakkollision i gommen. Vass ostsmak, kaffe och lite humlebeska. Medium till lång eftersmak som har lite mera sötma en resten av smaken. Faktiskt lite mjölkchoklad på slutet.

Den här ölen fick jag av Mattias Ulin, Beer Bro, med orden ”pröva den, den är som en Guinness fast den smakar och luktar så mycket mer” Så är det nog med den. Det är en enkel, okomplicerad öl som ska tjäna som en vardagsöl. Och det gör den bra. Inte riktigt så bra Fuller’s London Porter, Brixton Windrush eller Hammertons Pentonville men inte alls illa. En lätt publikfriande öl så jag förstår om den säljer bra.

Den här ölen väljer jag att kombinera med någon chokladig efterrätt om jag promt måste ha mat till den. Bäst tycker jag att den gör sig på egen hand, som en efterrätt eller som en avslutningsöl eller varför inte till ett glas whiskey. Just ikväll blev det Writers Tears men Redbreast vore inte fel. Blommigt men fylligt är nog smakkombinationen man letar efter. Undvik det rökiga, ölen har för mycket mjölkchoklad för detta.

En reaktion på ”Portertorsdag – Dorothy Goodbody’s Wholesome Stout

Kommentera

