Dags att summera ytterligare en månad

Tiden rullar vidare och det är tid att summera mars månad. En underbar månad för bloggen. Den stroa grejen var att ölresorna till London har kommit igång igen. Det kommer bli en del ölsmakande där ifrån. Jag reste inte över med tom väskan, inte alls men eftersom den var fylld med svensk öl att bjuda på i London fanns det gott om plats för öl på hemvägen. En collegetröja i botten och sedan cirka 8,5 liter öl. Perfekt för kommande kvällar.

Portertorsdagarna rullar vidare. En given succé för mig själv. Varför har jag inte kommit på detta tidigare? Fyra porter/stouts även denna månad och bästa känslan var det att dricka Samuel Smith’s Extra Porter men det var nog just känslan av att vara i den miljön och vid den tidpunkten. Ye Olde Cheshire Cheese är en fantastisk pub och då blev det en Samuel Smith-öl där eftersom bryggeriet äger puben. Smakmässigt och fortfarande helt partiskt men ändå med någon slags objektivtet så smakade allt både Hammerton och Brixtons stout/porters bättre. Faktiskt så att Fuller’s London Porter fick lite konkurrens. Jisses vilken portermånad jag har haft. Den överlägset bästa av årets tre månader. Alla fyra ölen är öl jag gärna dricker igen.
Lite irländsk whiskey har det blivit, med betoning på lite. Jag trodde jag skulle hinna med ett besök på Göteborgsmässan men så blev det inte och det har bara blivit två drams här hemma. Jag har dock en ny Jameson med mig hem, en som är i klass med Black Barrel och alltså vida överlägsen den vanliga Jameson. Jag får återkomma till den. Själv tycker jag att det var en intressant historia bakom black barrel. Det är sådan fakta som lyfter en dryck ibland.

Camden Town Brewery fortsätter att väcka känslor och det är säkert bra. 40 miljoner liter beräknas det nya bryggeriet i Enfield kunna producera. Spännande att se var det tar vägen. Camden Hells kan nog vara en kandidat för 2017 års tio-i-topplista från Systembolaget bland brittiska öl när jag summerar om så där 11 månader. Eftersom jag, precis som många av er som läser detta, är en notorisk, en flaska för att prövadrickare så lär inte jag dra upp volymerna åt dem

Något nytt måste jag väl komma med även en summeringsdag som denna. Varför inte ett pubförslag? Vid Euston Station ligger Euston Tap, en pub intryckt i en gammal grindstuga. Den har jag skrivit om innan men inte långt där ifrån ligger Bree Louise, 69 Cobourg St, Kings Cross, London NW1 2HH. En underbar pub, helt utan charm om man ser till inredningen. Massor med folk när vi var där, vilket det oftast är. Ruffigt, malplacerade tv-skärmar där ölmenyn rullar förbi å så fullt med underbara öl. Dels från keg och cask men också självrinnande med kran direkt på fatet. Utbudet är enormt, neutralt, skruvat, timida och avancerade öl. Det ända som jag kan ha att anmärka på stället är att det alltid är sådant tempo att jag fortfarande inte har kunnat prata öl med personalen eller fått råd vid val av öl.
Skål på er, det är ju trots allt fredag.

Martin Karlsson, London, Karlströms Malt

Kommentera

