N1 och N7, Hammertons Pale Ale och IPA

Dessa två öl är grundbulten i Hammertons produktion. N1 och N7 låter som någon slags variant på barnprogrammet Bannaner i pyjamas men det är två postkoder i området. Hammerton är det första bryggeriet i Islington på 80-85 år enligt Gavin som visade mig runt. Han garderade sig lite med ett ”tror jag”. Själv hajade jag till på N1 och N7 men det var N17 som bryggeriet på Irland hette. Det är alltså frågan om en Pale Ale på 4,1% och en IPA på 5,2. På bryggeriet smakade jag även deras N7.7 en DIPA på 7,7%. Jag var lite nervös där för jag gillar inte alltid humle som ni vet och en DIPA kan ju vara fullmatad men den hade en riktigt trevlig balans. Visserligen fullproppad kropp och humlekraftig men inte överdrivet. N7.7 var bara andra bryggningen de gjorde. Den första hade de gjort förra året men nu hade de äntligen tryckt in en ny bryggning vilket både säljare och bryggare visade extremt stor glädje och stolthet över. Roligt att få smaka en sådan öl men nervöst som sagt.

N1 och N7, Hammerton Brewery, Flaskorna, Karlströms MaltN1 – Pale Ale
Mörk apelsinfärgad, stort skum och så där lagom disig. Aromen är lätt, startar med humle men bygger upp lite karamell allt eftersom. Den är oväntat tung i smaken, inte alls så krispig som jag förväntar mig av en pale ale. Mera som en fullmatad bitter fast ändå inte. Fruktighet är inte som dominant utan istället finns krispigheten där under maltigheten och karamelligheten med en citruston från humlen. Smaken är kraftig och en tydlig beska men absolut inte överdriven. Eftersmaken är kort och lämnar plats för ny klunk.

 

N7 – IPA
Liknar N1 väldigt mycket i utseendet. Lite mörkare, fortfarande gräddvitt skum. Aromen är ännu ett steg stillsammare och vi har en klassisk brittisk öl med en litet touch av citrus. Ibland, när jag på provningar t.ex. hör folk säga, nja, det här luktar för mycket parfym om en öl som Jaipur eller något annat som luktar mycket grapefrukt, citron, apelsin, mango med mera så blir jag lite fundersam men här blir det tydligt. Detta luktar klassisk öl men med en liten touch av citron. Tyngre kropp, massivare smak och lite längre eftersmak. Trevlig öl.

N1 och N7, Hammerton Brewery, upphält i glas, Karlströms MaltSummerar man Hammertons N-öl så finns det tre tydliga drag. Hög hinkabilitet, speciellt N1 som slinker ner utan en blinkning. Tydliga citrussmaker i alla tre men inte alls lika framträdande i aromen men det ligger där och friskar upp. Slutligen en kort efterbeska, mest hos N7 som ökar ölens lättdruckenhet. N7 prövade jag dessutom att ta lite ost till. Grönmögelosten (okänd variant men jag gissar på Falbygdens egna) blev lite mycket men en Taleggio i lagom rumstemperatur var en riktigt trevlig kombination.
Personligen så tyckte jag att ölen kanske är aningen kraftiga att bara dricka medan man sitter och tjötar. Till mat dock kan det bli riktigt bra med den markerade beskan. Är maten riktigt varm kan det nog bli lite kollision men en charkbricka med några ostar och oliver som komplement, där har vi det riktigt bra användningsområdet för de här ölen.

Kommentera

