Life on Mars – Hammerton Brewery

Red Ale, någon mer än jag som tänker på lite smaktunn öl typ Kilkenny? Okej, men glöm det när det gäller Hammertons Life on Mars. Detta är en fullpackad öl med tydliga humletoner.

Life on Mars, Hammerton Brewery, Karlströms MaltGanska disig öl med rödaktiga toner. Gräsig, grön tung humlearom. Mycket kolsyra som gör att ölen bubblar men den är väldigt mjuk i kroppen. En mustig öl med betydande beska, lite karamelltoner bakom och en kort men kraftig efterbeska. Inte Hammertons bästa öl enligt mig. Lite obalanserad, lite oputsad och lite rå. Mycket roligare än en Kilkenny men inte en fullt utvecklad öl ännu. Jag vet inte hur mycket Hammerton har bryggt den men jag gissar att de kommer trimma på den. Min flaska var som jag skrev inledningsvis allt annat blank men jag ser på nätet att andra beskriver den som blank. Alltså kan den råa smaken bero på flaskningen, kanske?

Vad ska man använda den här ölen till? Det är en tydlig socialt inriktad öl. En öl att dricka samtidigt som man sitter och pratar med goda vänner. Smakrik men inte avancerad. Ingen större anledning till att gräva ner näsa djup i glaset men mycket roligare en den i inledningen nämnda massproducerade ölen. Den kommer fungera till mat men jag tror inte den kommer vara bästa alternativet till så väldigt många typer av mat. Möjligen mustiga köttgrytor eller väldigt fet mat med stekyta som den ska ta sig igenom.

Kommentera

