Bath Barnsey – Dark Bitter

En mörk bitter, med lite mera sötma och mindre beska. Får man inte en mild då? Fast Dark Bitter säljer säkerligen bättre. Mörk, koppar eller mahoneyfärgad. Kritvitt skum.
Rostade maltsorter bidrar med kolatoner, sötma, fudge, melass, gräddkola. Det mesta söta smakerna helt enkelt. Fruktiga toner från jästen blandas in i kompotten. Lite chokladigt nere i ena hörnet också.
Kraftig kolsyra och medium kropp i en öl som inte har annat än dova smaker att sätta emot är ingen bra kombination. Mjuk beska och runda smaker som följer aromen väl men samtidigt känns det ett uns för sött och kladdigt. Mjuk avslutning som följer ölen i övrigt.
Nu inser jag att jag låter negativ men faktum är att detta är den minst bra hittills av Bath Ales ölen i paketet (Wild Hare och Dark Side) Inte alls illa, jag tror mig komma ihåg att den fanns som lågpris variant i supermarketsen nere i Cornwall och det är i den klassen jag vill plcaera ölen. Kommer jag köpa mixpacket igen? Den här kan vara anledningen till att jag inte gör det.

Barnsey, Bath Ales, Karlströms Malt

Barnsey, Bath Ales, Karlströms Malt

En reaktion på ”Bath Barnsey – Dark Bitter

Kommentera

