Camden Hells Lager (Bakgrunden)

Tre flaskor Camden
Flaskorna ser lite annorlunda ut idag. Dessa är från 2012

Den 1 mars kom det som har kallats Storbritanniens bästa lageröl in i ordinarie sortimentet. Mycket surr och buzz har det varit både kring bryggeriet Camden Town och kring just den här ölen. Mycket har varit positivt medan en inte oansenlig portion av surret har handlat om transparens och genuinitet. Om vi börjar med bryggeriet och deras bakgrund i en snabbversion (Något mera utbroderad här) så är det Jasper Cuppaidge som är grundaren. Han är från Australien och hans farfar/morfar (sicken brist det är i det engelska språket att man inte särar på dessa två viktiga personer) drev bryggeri under första halvan av 1900-talet. Han jobbade på pubar, började brygga lite egen öl, startade ett bryggeri i källaren. 2010 drog man igång Camden Town Brewery och som så många andra så hade man hyrt in sig under valven till någon av Londons otaliga järnvägar. I december 2015 tillkännagav man att AB InBev köpte bryggeriet för 80 miljoner pund. Detta med ägarskap är inte en okomplicerad fråga inom ölnörderisfären och jag är knappast ensam om att bry mig om vem som äger. Därför blir jag lite lessen när jag tittar på Wine & Friends hemsida. Inte ett ord om att AB InBev är ägare men hela den andra delen av historieskrivningen finns med samt en mening om expansionsplanerna på nytt bryggeri som genomförs under 2017.

Camden Town Brewery, BrewTapp, London, Karlströms MaltSedan har vi detta med Camden Hells Lager, den bästa lagern bryggd i….. tyskland/belgien/england. Jag ska direkt säga att jag har ingen aning om hur det är just nu och jag har inte gjort några försök att luska ut det. Vad jag syftar på är att Camden Town inte tvekade att låta sin storsäljare bryggas i först Tyskland och sedan Belgien när de själva inte hann med att expandera. Inget fel i princip men jag tycker att man ska vara väldigt öppen med det. Köper jag en lageröl (eller annan öl) från London så vill jag inte att den ska vara brygd i Lincolnshire och absolut inte utomlands. Eller rättare sagt, jag vill veta om att det är så. Nu tror jag att det som kommer i flaska är från London. Så har det varit innan i alla fall.
Namnet Camden Hells Lager, detta är en lageröl som ska vara ett mellanting mellan pils och helles. Fast detta med namn är inte riktigt Camdens starka sida, tycker jag. Man kan tycka att jag inte ska dra upp gamla synder å så men till viss mån är det värdefullt att veta lite bakgrunder. Det kommer snart en slutsats nämligen. Givetvis är det så att ingen har ”rättigheten” till Helles, lika lite som pils/pilsner eller bitter men storyn med Weird Beard Brewery och deras Camden BearD är nästan löjeväckande. Fast är man stor så håller man på sitt och har man registrerat Camden i samband med öl så har man. Jag bara undrar om man kommer namn till Enfield Brewery när man senare i år flyttar dit? För inte kan väl Camden Town Brewery ligga i Enfield?

After Work, Camden Town Brewery, London, Jasper Cuppaidge, Karlströms Malt
Bryggeriet ska fortsätta att behålla sina lokaler i Kentish Town om jag har fått rätt uppgifter så ska man fortsätta att ha en bryggeritapp där också. Så visst kommer det finnas fog för varunamnet även fortsättningsvis också. Detta är en bild på några av personalen som efter jobbdag på torsdagar hängde kvar och tog sig en öl innan man gick hem
Kommentera

