Lite fakta om Jameson Black Barrel

Lite whiskey här på fredagskvällen. Ingen ny recension för jag skrev nyligen om Jameson Black Barrel och det är den jag har iglaset ikväll igen. En whiskey som jag upplevde som betydligt bättre än deras standardutgåva vilket var väldigt skönt. För Jameson standard duger (kanske) till Irish Coffe men inte så mycket mera. Black Barrel är skillnad men var i produktionen ligger då skillnaden? Jag skickade iväg några frågor och fick lite roliga svar som kommer att höja den här whiskeyn lite, lite till. Dels handlar det om faten som har kolats lite kraftigare men det finns flera skillnader. Vanliga Jameson är en blandwhiskey med två grundläggande komponenter. En billigare, enklare sädeswhiskey som jag tror är boven i dramat till mitt ogillande av den och en fylligare, smakrikare pot still. Pot stillen är den samma i båda varianterna medan det är sädeswhiskey som skiljer sig lite. En viss andel, som de inte avslöjar hur stor den är, körs genom pannorna lite annorlunda. Vanligtvis produceras sädeswhiskey i kolonpannor som man kan köra kontinuerligt och där man tar ut spriten vid betydligt högre alkohol än i de klassiska pot still pannorna. Den här sädeswhiskeyn körs först genom en Pot Still panna för att sedan köras i kolonpannan. Detta kör man för att få fram mera sötma och knäckigare smak.

Jameson Black Barrel har funnits på marknaden sedan 2016 enligt svar jag fick från Pernod-Ricard men Systembolagets hemsida uppger 2013 som startår för försäljningen i Sverige. Största marknad för den uppges vara USA.

jameson-black-barrel-karlstroms-malt

Kommentera

