Mixpacksöl från Bath, Wild Hare

Kan vara på sin plats att specificera här. Bryggeriet heter Bath men det ligger i Bristol och ägs av S:t Austell, Cornwall. Ett mixpack är det i alla fall och så långt finns det inga oklarheter om man bortser från att den kort efter sin säljstart inte fanns att få tag på via Örebro. 2000 st förpackningar var helt klart i underkant. Sedan har det dröjt och dröjt och själv tröttnade jag och beställde till slut från en annan butik. Så det var kanske inte de 2000 som var i underkant utan bara fördelningen mellan butiker och lagret i Örebro som blev fel

Hur som, jag har ett mixpack här hemma och har nu börjat tulla på dess innehåll. Först ut blir den vilda haren, Wild Hare, en oklanderlig pale ale enligt etiketten. Enligt den så är det en golden ale och golden ale är något som ofta får mig att dra öronen (och kanske munnen också) åt mig. Golden ale, i alla fall de första jag drack med det epitetet, var öl som mest kändes som försök att locka till sig masslagerölsdrickare genom att göra ölen ljusar, tunnare, sötare och med mindre smak från jästen och humlen.
Så tycker jag inte att denna var. Förvänta er ingen humlebomb för det är det inte men en smakrik, maltig, balanserad standardöl. Lätt kropp, ljust guldgul, harmonisk och med vackert skum.
En öl som slinker ned, lämnar inga större intryck men som man gärna beställer en pint till av. Citrus i aromen, inga mängder, den här ölen är inte överväldigande. Sötma och lätt blommighet blir mer och mer framträdande ju längre ned på ölen jag kommer.
Fruktig, rätt söt smak som matchas med en medium beska mot slutet. Inga överraskningar i eftersmaken utan den tuggar på som den brittiska ale den är.

God öl, inget utöver det vanliga men väldigt väl sammanhållen. Trevlig start på mixpacket.

2 reaktioner på ”Mixpacksöl från Bath, Wild Hare

Kommentera

