Buxton Single Barrel Rain Shadow

Ni som läser bloggen regelbundet vet att Buxton har seglat upp som något av ett nytt favoritbryggeri. För två veckor sedan släpptes det en ekfatslagrad öl från dem. Med tanke på min inbyggda skepticism för ekfatslagrad öl och priset så valde jag att bara köpa en flaska. Den må vara ekfatslagrad och 12,2% men 72 kronor för 33 cl är ganska rejält. Om man inte har någon att dela den med och min gissning är att detta inte är en öl för hustrun. En gissning som visade sig vara helt rätt.

Buxton Single Barrel Rain Shadow, Engelska öl, Karlströms MaltKraftig svart färg och hög viskositet på ölen. Ser lovande ut från första början alltså. Skummet är ljusbrunt, ser tjock ut men tunnas ut och försvinner relativt fort. Jag prövade ölen till semla men valde att ställa undan den till senare så mina smaknötter är på en öl som öppnats och sedan stått med en flergångskork påsatt under två timmars tid.

Aromen är fylld av allt som färgen och upphällningen lovade. Choklad, vanilj, kaffe, cacao men också tydlig humle. Inte kraftig men tydlig. Smaken är lätt maltig, rostad malt och oväntat mycket beska. Detta är en imperial stout som drar åt det torra hållet och beskan bidrar till den känslan. Samtidigt finns det alkoholsötma, vaniljsötma från bourbonfatet (som jag gissar att det är lagrat på)och en värmande alkoholkänsla. Den är ju 12,2% trots allt. Munkänslan är inte alls tunn som ekfatslagrad öl kan vara. Medium till fyllig snarare. Jag hittar inte mycket av ekfatstoner. Riktigt välbalanserad, man har skickligt parerat ölens sötma med beskan, de rostade tonerna och ekfatslagringen.

Ångrar jag att jag bara köpte en flaska, nja kanske inte trots att det är en bra öl, det finns så många goda öl. I slutändan blir det alltså priset som blev aningen för högt för mig. En Patersbeer eller en citronpajöl för halva priset känns betydligt mera lockande.

Kommentera

