Jameson Black Barrel – En god dram för helgen

Det var med viss nervositet som jag öppnade korken första gången på min flaska Jameson Black Barrel. Eftersom jag inte alls gillade den vanliga Jameson så hade jag lite onda aningar om att jag inte skulle tycka om denna heller. Anledningen till att jag hade köpt en flaska Black Barrel var att jag hade lagt ut hela Systembolagets lista på irländska whiskies och bett om råd på Irish Whiskey Societys forumsida. Black Barrel var en av sorterna som jag rekommenderades att köpa.
Enligt etiketten så är det double charred bourbon barrels som är hela hemligheten men jag undrar om det inte har både mera pot still i den här och äldre/bättre fat till sädeswhiskeyn. För bättre whiskey är det definitivt i den här flaskan. Vanilj, söt mäktig vanilj i nosen. Mycket fruktighet och lite kokos. Fylligare whiskey, lätt oljig. Smaken en skön och utan kantigheter. Lättare i eftersmaken och lite nötig. Riktig trevlig whiskey. Inte lika kantig och otrevligt spritig som den vanliga utan omfamnande och värmande.jameson-black-barrel-karlstroms-malt

Kommentera

