Fettisdagen, semla med Buxton Single Barrel Rain Shadow

Idag skulle jag väl ha summerat upp februari månad men det kom något annat i vägen, Öl och Semla! Öl som dryck till lite mera oväntade saker har jag prövat innan och frågan är om semlan är så oväntad egentligen. Massvis med bilder har rullat runt i sociala medier den senaste tiden och det var säkert någon av er läsare som prövade detta för fem, sex år sedan gissar jag (någon typ Ölhunden) men ändå så tyckte jag att det kändes lite revolutionerande att pröva. Frågan var vilken öl som skulle provas till. För det blir nog bara en. Något med kaffe i, något jag hur som tänkte öppna? Något från senaste släppet kanske. Rye Hammer gick tokbort. Jag tror inte beska är en bra komponent till semlan så det blev Buxtons imperial stout.

imperial-stout-och-semla-karlstroms-malt
Om någon undrar så är det Buxton Single Barrel Rain Shadow

Jodå, kaffetoner finns det i den och jag får omvärdera det där med beska. Det kan fungera men jag är fortfarande tveksam. Både ölen och grädden mådde bra av varandra. Imperial stoutens alkoholtoner och lite bitterbrända toner skar genom fettet på ett föredömligt vis. Sötman i eftersmaken balanserade upp mandelmassan precis på samma sätt som grädden gör.

Kombinationen ger en lite annan upplevelse, en lite vuxnare känsla av semlan faktiskt. Precis som med gröten när jag provade den så är den udda kombinationen i sig lite kittlande men vad det gäller vuxensmaken så är ju kaffe till semlan vuxet i sig så det räcker om man nu känner behov av vuxenpoäng. Faktum är att jag korkade på flaskan. Bryggde mig en kopp kaffe och njöt till semlan. När senare sonen var nattad så åkte ölen fram igen. Återkommer med den senare.

Kommentera

