Sheep Stealer, Irish Farmhouse Ale – Black Donkey

Farmhouse eller saison. Jag har ingen aning om var jag ska dra skillnaden. Porter eller stout. Inga problem, där har jag tydliga bilder om skillnaderna även om det inte är några riktigt klara gränser. Pale Ale och bitter likaså men saison/farmhouse ale. Kanske någon av er läsare vill ge sig in och förklara skillnaderna.

sheep-stealer-black-donkey-karlstroms-malt
Kan man lita på ett bryggeri som heter Black Donkey? Klart man kan, detta var en öl som gav mersmak även om den inte välte några kiosker

 

Detta är en alltså en öl med färg som en saison, luktar lätt som saison och smakar saison, framförallt så har den en avslutning som en saison. Alltså kryddighet, fruktighet och en lätt brötig arom som är lite bångstyrig. Låg humlekaraktär, jordiga aromer. Luktar som en saison men lite svagare och försiktigare. Lätt kropp (min fru kallar den tunn men det får stå för henne) Lite brötig smak men inte riktigt fullt ut. Mera åt det rena hållet. Sädiga smaker slår igenom det källaraktigt jordiga. Det är ganska stilla smaker och låg beska. Mycket kolsyra och en kort och föredömligt torr avslutning.

Jag vet inte alls vad jag hade för förväntningar på denna sista av de ”normala” ölen från Irland. Jag har fortfarande kvar tungviktaren från Guinness. Farmhouse Ale ingav diffusa förväntningar. Det är ingen överväldigande öl utan snarare en vardagsöl men en riktigt trevlig vardagsöl. Skulle jag välja mellan denna och Smithwick’s, Galway Hooker eller Hop House 13 så väljer jag helt klar Sheep Stealer varje dag i veckan.

Kommentera

