Fuller’s Imperial Stout – 2014

fullers-imperial-stout-karlstroms-maltImperial stouts är oftast tunga, mäktiga öl men här har vi en en öl som det står Imperial på framsidan men som faktiskt är en öl som ska dricka klunk, efter klunk, efter klunk… Visst den har en del arom men inte det mäktiga, enorma som en Imperial kan ha. Istället är detta en alkoholstark öl som man lätt kan ta en klunk för mycket av.

Aromen: Karamell, lakrits, fruktig.
Smaken: Maltig, värmande alkohol, kaffe, mörk choklad. I smaken kommer precis allt detta som aromen har lite snålt av. Balans är ledordet i alla smakrikedom.
Mäktig kropp har den, inget som helst fel på den. Rätt oljig karaktär och låg kolsyra. Krämig och mjuk.
Lång, alkoholfylld eftersmak med mycket sötma.

fullers-imperial-stout-ost-och-salami-karlstroms-maltEn trevlig öl som jag bestämmer mig för att komplettera med lite salami och lagrad spansk ost som jag tyvärr har slavat bort namnet på. Manchego är ingen vild gissning men vilken variant? En väl lagrad ost är något som jag oftast inte förknippar med imperial stouts utan med barley wines och då slår det mig att Fuller’s Imperial Stout drar mot barley wines, speciellt med i smaken. Tiden i källaren har gjort ölen gott. Den har mognat, smakerna har djupnat och alkoholen bränner inte igenom utan värmer. Den blir ytterligare en spik i mitt Fuller’s Monument! Riktigt underbar öl.

2 reaktioner på ”Fuller’s Imperial Stout – 2014

  1. Fuller’s London Porter till vardags och Imperial Stout till helgen. Så skrev jag i mitt omdöme. Fuller’s är verkligen ett bryggeri som fler öldrickare ( nya ) borde upptäcka.

    Allt Gott…..

Kommentera

