Att öva på att dricka American IPA

När det gäller öl så är balans ett viktigt begrepp. Balans är ett relativt begrepp och olika människor har olika linjer där de drar sin gräns för balans. När det gäller Ipor så gillar jag ofta aromerna men jag vill inte ha för mycket beska. Det kan vara trevligt med mycket beska, lite som utmanar smaklökarna men en öl ska ha en viss hinkabilitet, i alla fall de öl som man dricker till mat, i goda vänners lag eller i princip alla öl som man gärna dricker i pintglas. Imperal Stouts och barley wine har även dessa ett visst mått av hinkabilitet på sitt vis. Men öl som får bakre delen av gommen att krulla sig har jag ofta lite svårt för. Jag tänker lite som John Keeling, först är ölen fantastisk, efter en tredjedel av pinten så bestämmer man sig för att inte köpa en pint till av den ölen, med en tredjedel kvar av pinten så funderar man på att köpa en ny direkt.

manga-flaskor-full-sail-galway-bay-brewery-karlstroms-maltMEN kanske, kanske kan man lära sig, eller?
Nu är det så att jag tursamt/slumpmässigt/av snålhet har fått chansen att öva med en öl som är humlefokucerad, som får min gom att krulla sig ganska ordentligt men inte massor och som har en ritigt fin arom. När vi besökte Galway Bay Brewery så hade jag med mig lite svenska öl och som tack fick jag en låda öl. 12 halvlitersflaskor väger en hel del och det var mest Full Sail i den kompletterat med lite Black Forrest och Althea (Burried at Sea köpte jag i en Off-License om någon undrar). Tomas som var med mig vid besöket fick en flaska av varje och jag släpade hem en flaska av varje och sedan var det sex flaskor Full Sail kvar som jag inte riktigt visst vad jag skulle göra med. Ge bort, hälla ut eller släpa hem? Absolut inte det sista, flyg har sina begränsningar. Alltså tog vi en flaska på kvällen, en annan kvällen efter och var sin nästkommande kväll…. ni fattar. Jag övade på att dricka Ipor. En halv Ipa per kväll i början och i lite varierande temperatur, alltid i undermåliga glas, alltid underbara aromer. Full Sail måste anses som en lite mildare West Coast IPA. Nu prövade jag Full Sail igen, hade jag lärt mig? Nja, fortfarande lite svårt för en full pint. Fantastisk arom, bra kropp, lagom sötma men lite för mycket beska. Folks, ni som gillar humle, hugg den när ni ser den för de, Galway Bay, kommer säkerligen komma hit i framtiden. Det sätter jag en Guinness på! Detta var den sista ölen jag hade från dem med mig hem men får jag chansen så kommer jag dricka dem igen.

Recension kommer inom kort.

Kommentera

