Buxton/Omnipollo Lemon Meringue Ice Cream Pie

Syrlig öl och Buxton. Då höjs förväntningarna direkt. Alltså blev besvikelsen när jag inte hann med att beställa den vid släppet så mycket större. På eftermiddagen var de slut i Örebro och jag kunde bara kallt konstatera att det fanns väldigt många ute i butiker i landet. Bara att sitta och hoppas att den skulle finnas kvar en vecka senare och det gjorde den. Det väl tilltagna priset höjde också förväntningarna, eller var det bara namnet Omnipollo som drog upp priset?

buxton-omnipollo-lemon-meringue-ice-cream-pie-karlstroms-maltUtseendet: Riktigt citrongul och vacker i färgen. Rätt tjockt skum men det blev ingen glasstrut av det hela. Rätt litet skum med den förväntningen i bagaget. Den här ölen ingår i en Omnipolloserie med öl som ska smaka som olika glassar.
Aromen ska vi snabbt passera eftersom den inte luktar gott utan mera stall, otrevligt och irriterande.
Smaken där emot är en helt annat sak. Syrlighet och balans som de två ledorden. Söta som balanserar upp det sura. Bestämmer mig direkt vid första klunken att jag gjorde rätt som inte nöjde mig med en flaska. Lätt kropp, torr till halvsöt, rikligt med kolsyra. Smakar av det mesta i fruktigt, syrligt hörnet. Citron, grapefrukt men även mango och kiwi. En sädig, lätt brödig karaktär finns med. Vetekrans!
I eftersmaken kommer den lilla beskan fram. Den är inte stor och ger känslan av omogen humle, var jag nu fick det ifrån? Kanske skulle man låta den andra flaskan stå ett tag och se vart det drar åt. Eller dricka upp den och beställa en till.

Kommentera

