Portertorsdag igen – Currac dubh, en båt uppochner

Detta är en öl för mig. Etiketter påverkar inte mig, japp, en gång i tiden trodde jag faktiskt det men numera vet jag bättre. Detta är en öl jag definitivt köpte på grund av etiketten. En snygg båt, vem kan motstå det? Ännu hellre en traditionell båt. Currachs är kanotformade saker, alltid svartmålade och hör hemma på irländska västkusten.

Detta blev en tripp både för gommen och sinnet. Svart färg, något liten rödaktig ton, liten strimma skum som dog bort helt. Rostat kaffe och stor fruktighet. Maltig men inte allt för tung. Medium kropp och så en massa choklad i eftersmaken och precis lagom med humlebeska. Riktigt trevlig öl, åter igen en jag önskade fanns här hemma. En detalj i det hela är att den fanns i Rom också. Ölen är en samarbetsöl mellan Indepentent Brewing och Johnny’s Offlicens i Rom.

currac-dubh-independent-brewing-karlstroms-malt

2 reaktioner på ”Portertorsdag igen – Currac dubh, en båt uppochner

  1. Hur tidigt på dagen dricker du din öl? Eller är det bara att du skriver om en porter varje torsdag. Trodde ju i min enfald att ölen intogs medans du skrev om den….

    1. Nja, inte dricker jag öl mitt på dagen varje dag. Det händer men inte regelbundet. När det gäller Portertorsdag så är det en eller två veckors fördröjning som det ser ut nu. Ikväll kommer jag alltså sätta mig ner, dricka en svart öl (Jag har funderingar på Fuller’s Imperial Stout men det kan bli något annat), skriva ner smaknoteringar, ev. skriva färdigt hela inlägget men jag kommer inte publicera ikväll. Lessen om jag har vilselett någon där. Givetvis kommer jag inte att häda och dricka ölen en tisdag eller fredag, nej, Portertorsdagsölen dricks på torsdagar.

Kommentera

