Moor Beer Tap Take Over – Brewers Beer Bar, Göteborg

kunnig-personal-pa-brewers-beer-bar-karlstroms-maltOm nu åtta kranar av 14 räknas som en tap take over? Givetvis gör det detta i detta landet, fyllt av tickers som alltid letar efter senaste kicken. Misstolka mig icke kära kollegor ty även om jag inte ofta skriver varken på Ratebeer eller Untappd så räknar jag mig till eder skara. Sedan måste det givetvis finnas en begränsning för hur många öl ett bryggeri vill puscha för en ny marknad men om man likt Moor har en 15-17 hyfsat regelbundna öl så finns det att ta av. En helt okej mängd alltså, slänger man sedan in en trevlig kille som Justin Rivett som absolut vet hur en slipsten ska dras så får man en trevlig Tap Take Over. Dessutom kände jag mig evigt tacksam framåt niotiden att det bara var åtta fatöl plus den spännande Fusion på flaska. Vad sägs om en old ale, lagrad på ciderfat från Somerset? Fast det är klart, Moor ligger inte i Somerset längre så kanske minskar affektionsvärdet av faten då?

Om man ska sammanfatta ölen så finns det en trevlig brittisk ölkultur i botten med inspiration hämtad från de ”amerikanska smakerna”
Revival är en försiktig Pale Ale med en för mig oväntat låg beska. So’Hop en betydligt roligare öl än storsäljaren Nor’Hop medan Hoppiness erbjuder precis den betydligt större maltkroppen som de båda två företrädarna skulle ha mått bra av. Fast ska jag välja så är det Return of the Empire som gäller. Agent of Evil, precis som Hoppiness är inte alls mina öl men de lyckas definitivt med att skapa en svart IPA. I det svarta spåret finns även Portern Amoor, 4,5% och tydligt släktskap med de andra Pale Ale-ölen om man bortser från den imponerande chokladtonen.

Great Beer och Moor Beer siktar uppenbarligen in sig på den svenska marknaden. Själv är jag både övertygad och tveksam. Övertygad eftersom detta känns som solida öl medan tveksamheten kommer sig av stilen på öl, är vi Svenskar nyikfna nog för den. Att den nedtunade beskan passar mig är ju bra men vad säger ni övriga. Kvällens behållning ölmässigt blir slutligen Claudia, en sydtysk veteöl men lite mera humlekaratär

surdegspizza-och-claudia-brewers-beer-bar-moor-beer-karlstroms-maltSlutligen några ord om Brewers Beer Bar, ett ställe som normalt inte tilltalar mig för deras ölutbud känns ibland lite väl smalt med sina humliga öl, klart över min egna tröskel. Jag propsar inte på att få gå hit men jag har heller inget emot att följa med dit. Det är BRA personal som är både kunnig och trevlig samt att de har riktigt god surdegspizza (Med Claudia till). Skål på er, vore roligt att få höra hur ni som besöker Moor Beer i Linköping, Uppsala eller Stockholm upplever bryggeriet.

En reaktion på ”Moor Beer Tap Take Over – Brewers Beer Bar, Göteborg

Kommentera

