Guinness Rye Pale Ale

guinness-rye-pale-ale-karlstroms-malt-bara-kapsylenVad har jag för förväntningar här då? Guinness, svart öl? Nej, inte alltid. Dels har vi deras Kilkenny och Smithwick’s fast de räknar jag inte riktigt till Guinnessfamiljen. Vi har också Harp eller Hop House 13, lagerölen men det känns mest som något katten släpat in. När jag nu säger detta så måste jag samtidigt säga att den sipp jag tog från hustruns Hop House 13-pint i Dublin nu i januari smakade riktigt bra. Det fanns en lagom humlekaraktär där, inget för humleälskare men absolut inte något tamt utan en ordentlig beska.
Här har vi alltså en öl från Guinness och deras pilotbryggeri The Brewers Project

guinness-rye-pale-ale-karlstroms-maltJag har tidigare skrivit om förväntningar så vad tror jag att jag kommer få uppleva här då? Råg, om jag har förstått rätt, ska göra ölen lite torrare och krispigare. Jag inbillar mig att man får lite rödaktigare färg men där kanske jag blandar ihop saker. Jag kan bara komma på två öl jag har druckit med råg i och det är Qvänums Grannen samt Adnams Rye IPA. Den senare kommer jag definitivt ihåg som torr men kanske inte överdrivet krispig på något vis. Torrare öl brukar betyda att humlen får mera spelrum men jag skulle bli förvånad om Guinness har dragit på med humlen. Nja, balanserad som bäst är min gissning.

Till ölen. Ser krispig ut, eller hur men knappast rödaktig. Frisk, humlig arom. Inte alls blommig eller fruktig av citrusdominerade amerikanska sorter utan friska jordiga aromer som av Fuggles. Men, vem är jag att gissa humle? Enligt etiketten är det Cascade och Mosaic så jag kunde inte ha haft mera fel.

guinness-rye-pale-ale-karlstroms-malt-upphaldAlltså, liten men frisk arom. Känns lovande inför den första klunken. Väldigt sädig smak, inte bara maltig, rågens kryddighet kommer fram rejält. Den har en torr känsla som väntat och renhet i smakerna som hör Pale Ale-stilen till. Som jag gissade så är det ingen större humlepåverkan i den här ölen. Maltig, rågig och väldigt hög hinkabilitet. Ska man plocka fram dess brister så är det nog att där sötman saknas så blir ölen lite tunn och vattning. Medium kropp men den smakar vattningt.

Summering: Med tanke på bryggeriets bakgrund som stoutens riddare så är det roligt med den här ölen. Jag kommer dricka den igen och den är definitivt ett alternativ till en Guinness Draught den 17 mars men inget att leta allt för mycket efter.

Kommentera

