Kinnegar Limestone, inte alls som jag trodde

Så fel man har med sina förutfattade meningar ibland. Tur att man inte låter dem styra helt utan att man prövar friskt. Kinnegar uppfattade jag på Irland som ett litet större, hårdsatsande bryggeri. Jag gissade på lättdruckna, med drag av intetsägande öl. Egentligen vet jag inte var den tanken dök upp ifrån, gissningsvis eftersom de verkade finnas överallt. Jag trodde nog också att det skulle vara snygga öl, blanka och tja, ni greppar nog det hela.
Limeburner är en Pale Ale enligt flaskan på 4,7% Själva beskriver de ölen som krispig och med lätt humletouch på slutet. Lätt humle stämmer väl för den är väldigt mild och fin. Mjuk munkänsla och med en lätt syrlighet. En dos restsötma som jag undrar om den är tänkt eftersom de beskriver den som krispig. Färgen är limegul, klart disig öl. Ingen filtrering här inte. Eftersmaken är lika mild om ölen i stort. Jästig, citrus, inte frisk som en sommardag men absolut inte unken. Summeringen blir att detta var både roligare och bättre än väntat samtidigt som jag funderar på om ölen verkligen smakar så här vanligen. Inget alarmerande, jag drack glatt ur glaset. Det har dock en hel del rustika smaker, fast positivt rustika alltså. Farmhouse beer from Donegal är deras tagline. Kanske har vi svaret där?

limeburner-kinnegar-karlstroms-maltJag kollade runt lite på Ratebeer vad andra hade sagt och det verkar som om ölen smakar så här. Många kommenterar att den inte lever upp till sin etikett. Okej öl men inte en Pale Ale och inte krispig. Det verkar inte heller vara något med just denna batchen för även äldre omdömmen uttrycker liknande åsikter.

Kommentera

