Dags att summera upp januari

Nu har jag kört järnet hela januari och det känns som läge att summera upp hela månaden. En månad med stark prägel av familjens semestertripp till Irland på gott och ont. Jag är medveten om risken att det blir tråkigt att läsa om man skriver för mycket om öl som inte finns hos Systembolaget. Fast vi har ju flera vägar att få tag på öl numera, inte minst genom egna resor och då kan det vara roligt att ha läst lite om okända öl.

Roligast har varit att det har blivit lite mera interaktion med er läsare. En del i detta är Thomas Klassons fina initiativ med Facebookgruppen Ölbloggare i Sverige. Kul att få lite mera liv i det hela. Lite har jag lyckats svara upp mot önskningarna/förslagen på innehåll i bloggen. Det var som ett led i detta jag skrev om puben The Salt House i Galway. Jag lovar att det kommer mera sånt framöver. Fortsätt att kommentera, lägga er i och uttrycka åsikter.

Mitt grepp med Portertordag ser kanske inte så mycket ut för världen men det är något som jag själv har stor glädje av. Porter, stout, imperial stouts, baltic porters o.s.v. är något av favorithörnet av öletrummet. Fyra portertorsdagsöl har det blivit hittills (även om det har blivit Black Forest två gånger) och jag ser själv fram mot torsdagarna lite extra numera. Lite tidigt att summera ihop allt redan nu men jag har börjat fundera på lämplig öl att fira tio-veckorsjubileumet.

För er ölfrälsta så kanske det kan verka dumt att bland in whiskey men det känns kanonbra det också. Irland är ett spännande land och det blev en kick-start med semestern där. Dessutom finns det massor att berätta om. Jämför vi med England och ölscenen där så har många mycket koll medan Irland är lite jungfrulig mark. Sedan känns det naturligt, whiskey är ju destillerat öl…. Räkna med mera om livets vatten.

Av de olika ölen jag har provat så sticker framförallt den kära Trolltunga ut. Riktigt god öl. Tokyo* är otroligt trevlig också medan Thomas Hardy’s Ale givetvis är oslagbar.

Kommentera

