Portertorsdag – Black Forest (Galway Bay Brewery)

black-forest-galway-bay-brewery-upphallning-karlstroms-maltÄntligen torsdag igen. Idag presenteras det dessutom en öl som jag har druckit just ikväll. Eventuellt är den startskottet på ännu en miniserie. Få se om den kickar igång. Jag skulle gissa det. Ölen ifråga heter Black Forest och är en Cherry Porter. I mångt och mycket en svart öl. Nästintill ogenomskinlig. Som ni ser på bilden så bygger den upp ett stort skum men det dör bort och lämnar till slut inte minsta tillstymmelse till rest efter sig.
Black Forest kommer med en överraskning direkt i aromen. Toffé och malt snarare än kaffe och rostad malt. Svagt bidrag av röda bär, absolut inte framträdande och jag hade nog inte gissat på körsbär utan kanske mera på hallon. Relativt tunn kropp, väl utjäst, rena smaker. Låg kolsyra, riktigt låg vilket jag gillar. I smaken kommer det något mera körsbärskänsla, lätt syrlig, lite chokladigare toner men på det stora hela en lättilgänglig öl. Lite värmande alkohol i början men den försvinner helt i eftersmaken.
Summerar vi ihop det hela så en okej öl. Ren och hel, inga krusiduller. Släpptes i november som en vinter special men jag tycker kanske inte den levererar riktigt den där specialkänslan, sina dryga 6% till trots. Det kommer andra öl från Galway Bay som jag har mera lovord för.

black-forest-galway-bay-brewery-karlstroms-malt

Kommentera

