The Salt House – Galway

Jag tänkte hur som börja starkt med utgångspunkten att skriva utifrån önskemål från er läsare. Jag har fått några stycken som tycker att jag tipsar för lite om resmål på brittiska öarna. Några inlägg om pubar har jag redan gjort och jag har nu samlat dessa på en sida. Där samlar jag även lite annan information som är pubrelaterad. Att kunna ge tips om pubar förutsätter givetvis att man är ute och reser men nu var jag ju det så sent som för en dryg vecka senast och ska snart iväg igen så varför inte.

bardisken-the-salt-house-galway-bay-brewery-karlstroms-malt
Killen i mössa är Will Avery, headbrewer på Galway Bay Brewery men det visste jag inte förrän dagen efter kortet togs

Jag börjar med en gemytlig, trevlig småpub i Galway. The Salt House är en av Galway Bay Brewerys elva egna pubar. A tied house, alltså domineras utbudet på öl av deras egna men några andra bryggerier var representerade också. Det är lätt att hitta dit. Så fort man har passerat Wolfe Tone Bridge så tar man till höger. Även om man liksom känner att man är utanför absoluta centrum så är det inget avstånd. Det är knappast det i Galway över huvudtaget.
Det finns ett 30-talet sittplaster om alla tränger ihop sig och man kan även hänga vid baren. Inredningen är full med ölgrejer. De vanliga, berömda, bryggerierna som Buxton, Stone, Sierra Nevada finns representerade på ölunderlägg, affischer och dylikt. Det är ingen särskild ordning utan det mesta bara sitter där det hamnade. När jag besökte så var det väldigt stilla och vi fyra (jag själv, min fru och vårt resesällskap) höjde meddelåldern betydligt. Vi blev dock vänligt mottagna och ingen stirrade fientligt på oss så där som jag kommer ihåg att det stirrades på mig när situationen var den omvända, alltså på den tiden jag kunde sänka en medelålder betydligt. Så vi har en mindre pub, trevliga gäster och en serviceinriktad kille bakom disken så vet att skilja på torrhumling och hög mäsktemp men hur är det med ölen. Jag glömde räkna pumparna men någon stans mellan 15 och 20 pumpar uppskattar jag det så här i efterhand. Mestadels Galway Bay Brewerys egna sorter men också någon veteöl, lite amerikanska grejor och tre pumpar med öl från andra bryggerier. The White Hags milkstout fanns t.ex. De har även en imponerande mängd flasköl men jag studerade inte så noga att jag såg vilka bryggerier/länder/stilar som var representerade men jag fick uppfattningen att det var mera amerikanskt/utländskt än irländskt.

the-salt-house-utsidan-karlstroms-malt
Inte den bästa bilden på en pubs exteriör men den bästa jag har av The Salt House

Summerar vi ihop det och jämför med några av pubarna på Quay St eller High St så är The Salt House det självklara valet alla dagar i veckan utom då man vill höra irländsk folkmusik. Då får man överge de smakrika ölen för något billigare varianter på nämnda gator. Jag rekommenderar starkt ett besök om man är i Galway men The Salt House i sig är inte en anledning att åka till Galway. Däremot så breddar stället den totala pubupplevelsen i Galway och just pubupplevelsen kan i sig själv var en anledning att plocka in Galway på resrutten om man är på Irland.

En reaktion på ”The Salt House – Galway

Kommentera

