Beann Gulan, Irish Heather Sour Ale från The White Hag

Färgen var det första som förvånade mig. Jag hade definitivt tänkt mig något ljust, kanske är det ljungen som ger färgen. När man luktar på den så känner man traditionella stallukter, lite kattpiss, syrlighet och man undrar helt enkelt: Varför köpte jag den här ölen? Svaret är enkelt, jag vet vad som kommer med smaken. En syra, lagom för att krulla tungan så där härligt som en solmogen citron. Det är ingen överdrivet komplex och brötig arom utan relativt mjuk och angenäm för stilen tänkt. Det är mest syra och minst kattpiss om jag uttrycker det så.
Tunn kropp, väldigt tunn kropp. Saknar all tyngd som färgen ger intryck av. Syrlig öl, nästan som att dricka Super Sura S-godiset. Bara citronsyra och nästan ingen brötigt, komplext att plocka ner. Känner mig tudelad till detta. Väldigt lättdrucken och lite endimensionell men utan att bli tråkig. Jag både saknar och inte saknar ost, svettig sadel, plåster och allt det där man kan uppleva i en brettöl. Kanske är det så att man bara har använt mjölsyrabakterier här även om jag tyckte mig känna något i aromen först. Kanske förväntade jag mig stalldoften så mycket att jag hittade den automatiskt? Avslutningen på ölen drar upp tungan mot gomen och man känner hur det drar i kinderna. Tungan blir nästan sträv och man är direkt redo för nästa klunk.
En öl som jag gärna hade en eller två till av. Bra bryggeri, de däringa The White Hag

Uppdatering: Efter att jag skrev inlägget har jag haft kontakt med bryggeriet och deras bryggmästare Joe Kearns. De använder bara blommorna på ljungen och från början plockade de själva men numera behöver de så mycket att de köper i bulk. Ljungen används i koket precis som humlen. Vad det gäller jäsningen så använder de en egen microflora som de har skapat genom att dra igång en spontanjäsning med lokala ljungblommor som microbgivare.
irish-heather-sour-ale-the-white-hag-karlstroms-malt

Kommentera

