Målsättningar för 2017

Nyårslöften är något som jag inte har sysslat med sedan tonåren men däremot så brukar jag sätta upp målsättningar för det nya året. Oftast är det inte så bloggrelaterade målsättningar men nu i år har jag tänkt till rejält vad det gäller bloggen. Några punkter har redan gjort sig påminda är på bloggen. Portertorsdag är ett av dem. Att dricka en porter eller liknande varje torsdag. Det kommer komma mera om irländsk whiskey. Det finns mycket att reda ut där. Det är, som jag nämnde i ett tidigare blogginlägg, ett hörn av dryckesbranchen som är höljt i dimma även om det börjar bli klarare där också. Många nya destillerier och massvis med produkter utan tydlig producent eller oklart ursprung. Tullamore DEW som exempel. Ägs av Grants som byggt nytt destilleri, maltwhiskeyn kommer dock från Bushmill och sädeswhiskeyn/potstill ännu från Midleton. Kul info, som gör whiskeyn lite roligare/tråkigare att dricka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANågra av er kanske har noterat den ökade takten. Hittills har det blivit något varje dag men det kommer jag knappast klara av hela året men 250 stycken hoppas jag klara av i år. 182 stycken blev det 2013 vilket är det mesta hittills. Det kommer troligen innebära att det blir en del inlägg som är kortare än tidigare men det tror jag bara är bra. Uthålligheten att läsa saker på nätet är betydligt lägre än att läsa texter tryckta på papper har jag en känsla av. Viktigare än kvantiteten är givetvis kvaliteten. Jag hoppas kunna komma med många fler texter som inte handlar om hur den eller den ölen smakar. Jag vill gärna presentera lite olika bryggerier. Det kommer ett blogginlägg om Galway Bay Brewery när jag har hunnit lyssna igenom min intervju med Will Avery.

Här skulle jag gärna vilja ha lite hjälp från er läsare. Vilka bryggerier skulle ni vilja veta lite mera om? Buxton, Adnams, Batesman står på min egna lista men vilka är ni sugna på att veta mera ifrån? Jag har fått önskemål om mera resetips, bilder och texter om pubarna. Jag ska försöka få fram mera där också. Skrivandet på bloggen gör jag först och främst för att det är roligt i sig att skriva men roligast är det givetvis om man har en dialog, kommunikation. Att skriva ett reportage som någon har tipsat om, är roligt värre skulle jag vilja säga, så ös på med önskemål om vad ni vill läsa för blogginlägg.

En sista målsättning. Resan till London är inte fulltecknad men det fyller på och några till har halft om halft bestämt sig. Den kommer bli av och det känns riktigt roligt. Jag hoppas att jag kan komma loss från jobbet flera gånger i år för resor, ska vi säga två gånger till, det låter väl som en bra målsättning.

5 reaktioner på ”Målsättningar för 2017

  1. Jag skulle vilja veta mer om mindre brittiska regionala bryggerier som Timothy Taylor eller St Austell. Och varför Samuel Smith’s verkar röra upp så mycket känslor?

  2. Jag är också intresserad av mer info från St Austell, samt lite om hypen/hanterandet av Timothy Taylors Landlord. Batemans är också intressant. Och givetvis hur utbudet av cask ser ut när det gäller nya resp. gamla bryggerier i England. Blir de fler? Färre? Problem? Vad säger Camra? Förändras Camra? O.s.v.

  3. Rick: När det gäller cask-försäljningen så är det spännande. The Cask report är ju alltid lika positiv men jag noterade själv förra våren att många nyheter från t.ex. Fuller’s handlar om keg. Och det senaste är väl att Cloudwater helt slutar med cask bara för att det har så dålig ekonomisk marginal. Frågan är för mig ofattbart (kanske även onödigt) polariserad i Storbrittanien. Mycket prat om caskdrickare som 50+, ölmage och CAMRA-image som helt enkelt står ivägen för den goda drycken. I andra hörnan, hippt, fancy och tokdyrt vilket är lika tråkigt det när det handlar om god öl. Men Cask är Billigt och Keg kan vara otroligt dyrt bara för att det är hypat och skruvat.

  4. När jag och min hustru var i Skottland 2006 på whiskyresa passa vi även på att besöka div bryggerier. Bla besökte vi Fyne Ales ( då var dom rätt nystartade och bryggde tre olika öl ). Fyne Ales verkar nu drygt 10 år senare vara rätt stora, så vore kul att veta mer om dom.

Kommentera

