Portertorsdag – Knock Mealdown eller om det ska vara Knock Me Down

eight-deegres-knockmealdown-irish-stout-karlstroms-malt
Knockmealdown ska det tydligen vara, enligt Ratebeer och hemsidan. Jag skulle tro att den passar bra till en skinkstek eller en fläskkotlett men ännu hellre både i och till en irish stew.

Det må vara som det vill med namnet men en svart öl är det. Det står stout på etiketten men jag har redan deklarerat att det inte alltid kommer vara porter som dricks på torsdagarna. Jag kommer säkerligen fuska lite och dricka ick brittisk porter för det finns lite i källaren som jag behöver hitta en anledning att öppna. Den här veckan är det dock en irländsk öl, en av de som kom med hem från semestern. När man flyger så finns inte riktigt utrymmet att köpa dubbla uppsättningar så frågan är, kommer jag ångra mig? Livligt skum som väldigt snabbt dog bort och lämnade inget efter sig. Mycket inbjudande, lite stillsam arom med tydliga choklad och kaffeinfluenser. Vaniljtoner finns med i kompotten ihop med fruktiga toner. Medium kropp och låg kolsyra som ändå känns relativt bubblig på tungan. Mjuk textur. Smaken är ungefär som man förväntar sig av aromen fast med mindre kaffesmak. Om sötman är ett kriterium/kännetecken för porter så skulle detta ha kunnat kallas porter. Beskan är väldigt låg och den lilla eftersmak som finns bidrar med lätt syrlighet.
En trevlig öl som jag inte alls skulle tacka nej till om den uppenbarar sg igen men jag är glas att jag inte offrade vikt i resväskan på ytterligare en flaska. Min första öl från Eight Degrees, det bryggeriet som är mest representerad på Ratebeers top-50-lista över irländska öl. En okej torsdagsöl alltså.
eight-degrees-kapsyl-karlstroms-malt

Kommentera

