En, två eller ännu flera – Buxton Guatemalan Coffe Export Porter igen

Sitter här och bläddrar lite i de tre härliga ölböckerna jag beställde i mellandagarna och som kom medan jag var iväg på Irland. Smuttar på Buxton Guatemalan Coffe Extra Porter, en härlig öl jag recenserat här. Det normala mönstret för mig har tidigare varit att bara köpa en flaska, pröva den och sedan inte mera även om den har varit kanongod. Det har ju funnits så väldigt många flera andra öl att pröva. Det finns det fortfarande men jag har ändå börjat att köpa två av varje, för att kunna återpröva som ikväll när jag ”känner” ölen. I alla fall lite grand. Om den inte var kanon första gången så får den en chans till och om den var härlig att dricka….. tja, vem klagar över att dricka god öl? Sedan finns det alla lägen där emellan givetvis. Jag läste en gång, eller hörde kanske, en ölentusiast som uttalade sig om provsmakandet som vi håller på med. Typ 20 gånger borde man dricka en specifik öl för att kunna uttala sig om den, om den var i någon härlig stil som man typ hade druckit tjugo andra öl av. Så en fyra hundra öl innan man ens börjar uttala sig. Kanske att ta i, jag nöjer mig med två och jag uttalar mig redan efter en.

buxton-gutemala-coffe-extra-porter-karlstroms-malt
Precis som förra gången så vinner Glasgow, gissar jag, för det är 22 minuter kvar men Glasgow leder med 23-0 mot Racing 92

Upplever jag den härliga Extra Portern annorlunda? Precis som förra gången jag prövade den så har jag en härlig rugbymatch på i bakgrunden. Även denna gång är det Glasgow Tigers som spelar. Den har fortfarande en försiktig arom och är ganska sträv. Eftersom det är vad jag väntar mig så känns det mera okej den här gången. Fortfarande lite för rostad, sträv för att riktigt passa mina smaklökar. Jag ser att sist jag prövade den så kompletterade jag den med en whisky. Gör samma sak denna gången men väljer en orökig bara för att pröva. Konstaterar att detta är en härlig whiskyöl och att det faktiskt inte alls är dumt att köpa mer än en flaska.

(Bark: Räcker sju gånger per inlägg?)

En reaktion på ”En, två eller ännu flera – Buxton Guatemalan Coffe Export Porter igen

Kommentera

