Hur ser ni på specialöl bara på flygplatser?

Är nu på väg tillbaka från Irland. Redan innan jag for så hade jag sikat in mig på en flaska Guinness 1798. Jag läste om den på Ratebeer och blev väldigt nyfiken. 9% double extra stout enligt Diageo, imperial stout enligt Ratebeer.75 cl flaska, naturkork och grimma. Lyxigt utseende och ett absurt pris. €20 är riktigt högt pris även om den kommer i en lyxig låda.

Nu sitter jag här med mitt inköp. Prydligt undanstoppat i en security bag. Gjorde jag rätt? Inte för pengen, ölens eller så utan jag filosoferar lite fritt kring limitedgrejen. Att göra en öl som bara finns via flygplatsen i Cork och Dublin. Dra på en fin låda å så på med en saftig prislapp. Jag vet att whiskeybranschen har gjort detta under många år med tveksamt resultat om nu reaktionen från oss connoisseur kan ses som resultat. Självklart är det så att så länge ölen säljer så kommer den produceras så om jag tillslut kommer fram till att jag inte gillar speciella flygplansöl så är det ju bara att sluta köpa. Undrar också om den är så unik för flygplatserna. Hittade den direkt på nätet hos australiensiska Dan Murphy’s. Dock för närmare 300 kr (50 AUS) så plötsligt blev den jag köpte idag prisvärd.

Kommentera

