Buxton Paters Bier, denna gången ihop med Fisksoppegrytan

Mat och öl i kombination är en skön konst. Kan inte häva att jag behärskar den eller kanske ens fult ut tror på den. Grunden för att en kombination ska vara bra måste vara att man tycker om grundtonen i ölen. Sedan har min fru visat mig motsatsen flera gånger genom att uppskatta vissa öl till maten medan hon inte ens tömer sin halva av flaskan om ölen serveras utan mat.

buxton-patersbier-karlstroms-maltFisksoppegryta gör man genom att fräsa lök och vitlök i smör. Strö över ett halvt paket stött saffran och knapp tesked mosad dragon. Rör ihop med två matskedar mjöl ock späd sedan med 3 dl vatten och 2 dl kräm fräsh. Koka upp och lägg sedan i en fiskbuljongtärning och grönsaker (zucchini, aubergine, morötter och viktigast av allt selleri) Mängd är svårt att beskriva men ta en av varje förutom sellerin där du tar tre stjälkar. Sockerärter är gott att ha i också. Låt sedan allt koka innan du stoppar i fisken. Orginalet föreskriver gös men vi brukar köra torsk. Innan serveringen så smakar man av samt tillsätter en tomat i bitar. Är man ordentlig så har man skollat och kärnat tomaten men det orkar jag inte alltid.
Till detta så valde jag att servera Buxtons Patersbier. Denna öl som fanns hemma bara för att jag förra året började köpa två flaskor av flera av ölen jag ville prova. Tänk om den är god var tanken. Jag vet inte om jag fortsätter med detta, tänk om den är äcklig? Om man inte är så förbaskat sen med allt som jag var förra året så kommer jag ju att kunna beställa någon extra flaska om den är så där riktigt god. Som den här var. Och till soppan så kom den till sin rätt. Jag hade gärna haft många flera av den men den lär vara en engångsbryggning. Jag såg på Ratebeer att jag inte alls får medhåll heller över att den ska vara så god, med det struntar jag i, det är ju min smak det handlar om. Frågan är bara vilken brittisk öl jag skulle rekomendera till denna soppa? Jaipur från Thornbridge, Partizans Golden Dubel eller möjligen The Kernels Tabel Beer

Kommentera

