Portertorsdag, början på en tradition

Kanske, men bara kanske så kommer jag att komplettera detta inlägget med en bild. Det här skrev jag nämligen i förväg och det handlar om en öl jag inte har druckit ännu. Trots detta kan jag beskriva hur den kommer smaka men först lite om en tanke jag har.
Via Facebook har jag kommit i kontakt med det sympatiska begreppet Portertorsdag. Jag har själv kört en portervecka något år som substitut för att jag inte kom iväg på Porterfestivalen men portertorsdag är inget jag har praktiserat. Eftersom det inte är så svårt så tror jag nog att jag skulle kunna bättra mig. Det man gör är helt enkelt att man dricker en porter på en torsdag. Jag tänker vara synnerligen tolerant i min tolkning av begreppet porter. Det kan bli en torr stout, en baltisk porter, en imperial stout eller kanske en havreporter. Rent av en schwartzbier skulle kunna få slinka in men svart öl ska det bli. Få se om jag kan hålle tempot och om 52 veckor sumera ihop 52 olika porters. Jag har redan tänkt ut vad det ska bli som avslutning, fast jag kan givetvis ändra mig på vägen. Tänk om jag hittar någon ny fantastisk porter (eller liknande, se definition ovan) att ta till mitt hjärta.

Guinness Export Stout, Irländska öl, Karlströms MaltHur var det nu med ölen som ännu inte var drucken. Jo, den kommer smaka svalt, ha en tunn kropp, den kommer vara fylld med tradition och med slentrian. En stor dos turism men faktiskt också massvis av genuinitet. Jag har druckit den ofta förr men aldrig, eller kanske en gång då tidigare, har den smakat så här rätt. Med sin korta eftersmak som inbjuder till en klunk till är den något av kännetecknet för Irland. Guinness Dry Stout från fat. Och den kommer drickas i Laragh, Wicklow Mountains på Lynham’s Hotel. Guinness som dricks på Irland smakar ofta lite bättre än här i Sverige. Den här gången blir nog inget undantag. Jag hoppas att kunna uppdatera med en bild.
Har ni egna favoritupplevelser med Guinness, kanske från Guinness Hop Store och utsikten från Top Bar? Eller från en bar i Tanzania? Dela gärna med er i kommentarsfältet.

En reaktion på ”Portertorsdag, början på en tradition

  1. Ibland är bilåkande synnerligen en stygelse så det blev ingen Guinness på reaturangen men en Cherry porter på b&b.

Kommentera

