Sammanfattar 2016

Den korta versionen blir givetvis att 2016 har varit ett bra år. Mycket god öl och många fina ölstunder. 126 inlägg är ett gott dagsverke och roligt att se att läsarskaran långsamt ökar hela tiden. Det är ju en sak som motiverar och sporrar till att fortsätta. Inte mitt ”bästa” år om man ser till siffrorna som WordPress presenterar men samtidigt är ölbloggarsfären både större och betydligt bättre nu än bara för några år sedan så jag är nöjd. När jag tittar igenom vad jag har skrivit om så finns det en del inlägg som jag är ganska nöjd med. Jag har haft många tankar om vad jag ska skriva om men en del inlägg har inte blivit av för jag har haft oväntat svårt att få kontakt med bryggerierna. Flera gånger har jag skickat iväg ganska enkla, snabbsvarande frågor men ändå inte fått svar. Jag har mina funderingar om varför, kanske är vi många som frågar, kanske har bryggerierna inte resurser, kanske har jag ställt fel frågor, kanske är jag lite för kritisk ibland när jag skriver. Det sista tycker jag inte borde vara ett skäl för jag hoppas att jag inte upplevs som gnällig utan bara sunt ärlig.

Jag tänkte att jag skulle plocka fram några inlägg som jag är extra stolt över men det är svårt att hitta några guldkorn. Istället så ser jag direkt vad jag ska försöka att förbättra under 2017. Person och bryggerigallerier. Eller importörer typ det om Beer Hive. Mera om runt omkring grejor helt enkelt. Ölbeskrivningar i all ära men det är det är inget som sticker ut. Ska jag plocka fram något så är jag lite nöjd med min miniserie om Newcastle Brown Ale (Del 1, Del 2 och Del 3). Även inlägget om Punk IPA kändes bra, mest för att jag öppnade ögonen för mig själv. Jag gillar också de gånger jag blir lite tänkande som om det är viktigt att komma ihåg en öl?
Om vi går över till ölfronten så är det lättare att hitta öl som jag är nöjd med. Många goda öl har det blivit och det är ett gediget jobb att lyfta fram några enstaka men jag valde till slut följande. Jag hade tänkt fel stycken men hade helt enkelt för svårt att välja så det blev hela tio öl. Se det som årets tio-bästa-lista helt enkelt. Dock utan inbördes ordning.

Batemans Vintage Ale
Ring your mother 1832 XXXX Mild, Buxton
Punk IPA, BrewDog
Trolltunga, Buxton
Patersbier, Buxton
St Peter’s Winter Ale
Oakham Ales Citra
Traquair Jacobite Ale
Brewers Reserve #5, Fuller’s
Beavertown Holy Cowbell India Stout

Någon som kan gissa vad mitt nya favoritbryggeri heter? Värt att notera är att om jag skulle göra en bottenlista så skulle de nog kunna få med en öl eller två där också.

Med detta så stänger jag 2016 här på bloggen. Önskar alla en god fortsättning och ett skönt, gott 2017.

Kommentera

