Lite Londonspan – planeringen fortsätter

Londonresan är bokad, tillräckligt många har anmält sig och två och ett halvt års uppehåll är snart över. (Platser finns kvar, se info nedan) Äntligen dags att ordna resor till England igen. På två år händer mycket och det gäller att försöka uppdatera sig igen. Jag sitter och tittar runt på nätet och hittar inte alls så mycket info som jag skulle vilja men en del godbitar finns det. Jag har dessutom köpt på mig lite ölböcker. Dels The CAMRA Guide to London’s Best Beer, Pubs & Bars som känns som en lättare variant av bibeln (Good Beer Guide) men även Camra’s London Pub Walks som jag hoppas mycket på. Jag har mina egna turer men ny inspiration skadar inte. Jag ska hinna med lite ”på platsen spaning” innan alla andra i resesällskapet anländer den 16 mars.

Nya FullersglasMånga av listorna jag hittar under min dammsugning av internet är bra för egot, been there, had that beer already o.s.v. men jag hittade en spännande lista på pubar i City. Fem pubar och jag har hittils missat alla fem. En av dem är en Craft Beer Co. så det kan knappast bli fel.
Något som jag inte har så mycket erfarenhet av är ölbutiker. Bryggerierna själva, någon enstaka Oddbins samt Utobeer har hittils varit tillräckligt. Jag hittade dock en lista över ölbutiker som jag ska kolla upp. En topp-fem lista och då finns inte ens Utobeer med på den utan hamnade ”bara” på bubblarplats.

Programmet i korthet är följandet
Torsdag – ankomst, resenärerna tar sig på egen hand till London och hotellet, på kvällen har vi först gemensam ölprovning med lite kortare föredrag om engelska öl, öltyper, pubar, pubkedjor o.s.v. Temat för torsdagen är traditionella öl, pubar och bryggerier. Gemytliga öl i gemytliga miljöer.
Fredagen: Två bryggeribesök (ett större bryggeri och så Moncada Brewery som det mindre) och sakta drar vi oss över från det traditionella mot det mera moderna, USA-influerade bryggeriLondons marker. Vi kommer att avsluta på en eller två riktiga craft beer pubar.
Lördagen: All in eller vad sägs om start med Bermondsey beer mile (typ 3-4 bryggeritapps besök och en ölbutik) innan lunch, redan där skulle man kunna avsluta dagen men det gör vi inte. Istället kör vi vidare med besök hos Howling Hops på eftermiddagen/kvällen och deras Tank Bar. Mat blir surdegspizza hos Crate Brewery utmed kanalen.
Söndag: Hemfärd

Anmälan och mera information: uffe@karlstromsmalt.se eller telefon 072 – 53 14 907
Kostnaden är 4920 kr, anmälningsavgiften på 1200 kr betalas omgående och resten i februari.

3 reaktioner på ”Lite Londonspan – planeringen fortsätter

  1. Mina rekommendationer… En craft beer runda som jag personligen gillar är Euston Tap (precis utanför Euston-stationen), sedan ned till Holborn för Holborn Whippet och Craft Beer Co (Craft Beer Co är grymt bra även i Holborn). Eventuellt kan ni klämma in omvägen via Queen’s Head närmre King’s Cross stationen också. Eller bara Craft Beer Co. för de är verkligen bra.

    Bermondsey Beer Mile rekommenderas varmt också, gjorde den i somras med besök på Fourpure, Partizan, Kernel, Brew By Numbers, Anspash and Hopday samt Southwark. I stort sett samtliga serverar öl i mindre glas, ofta 2/3 pint, så det är fullt möjligt att besöka alla utan att bli tokfull. Mellan Brew By Numbers och Anspach & Hobday ligger dessutom Bottle Shop som är en bra ölbutik.

    Till sist… Drink of Fulham är också att rekommendera, bra utbud både för förtäring där och för försäljning att ta hem. Och maten är sannerligen inte dum heller.

  2. Trevligt med din input Zeke. Euston Tap är underbar och om man är på det humöret så behöver man knappast gå där ifrån. Samma med Craft Beer Co. När det gäller Beer Mile så är det givetvis synd att Kernel inte säljer öl att dricka där längre men det finns ju så många andra ställen som man kan dricka öl på och man får ju fortfarande köpa med sig öl där ifrån.

    Holborn whippet verkar nog så bra. Får se om det kan hinnas med. Kul med nya förslag.

Kommentera

