Irländsk Whiskey var det, Teeling Small Batch, Rum Cask

Jag är så nöjd med att jag har nischat in mig på Brittisk öl och skriver i stort sett bara om öl där ifrån. Som jag nämnt tidigare så har jag ett slumrande intresse i whiskey. En väldigt stor anledning till att det har fått slumra är givetvis Bryggeriaktiebolaget Nya Victoria. Om man tänker sig att starta ett bryggeri så har jag några tips men det främsta är, rensa din kalender för ett år eller två framåt för det kommer sluka massor av tid. Nu knackar dock intresset på dörren och som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag en massa öppnade flaskor som borde tömmas. Jag hittade en knapp deciliter av Teelings Rum Cask i gömmorna. Ger mig på att recensera den mot bättre vetande. En flaska som har varit öppnad så länge har onekligen ändrat karaktär. Inte alltid till det sämre och eftersom det inte är en rökig whiskey så har den klarat sig bättre än t.ex. en Ardbeg hade gjort. En annan sak är att detta handlar om small batches så nästa omgång behöver inte smaka lika. Klart läge att tömma den i alla fall.

teeling-whiskey-small-batch-rumcaskVad hittade jag nu då. En klart oljig textur som påminner om potstills men detta är en blended whiskey. Enligt information jag har plockat ihop från olika delar av nätet så är detta whiskey som destillerats vid Cooley som familjen Teeling köpte loss när de sålde till Beam. Mycket framträdande romkaraktär, melass, tråpiska frukter samt vanilj och ekfat. Lätt ton av det som jag vill kalla för irländsk gräsighet. Återigen om det stämmer, det som jag hittat på nätet så handlar det om olia fat som blandat, grain, och maltwiskey, fr att sedan giftas samman på romfaten. Whiskeyn har alltså inte mognat enbart i romfat. En torrare, nästan bitter eftersmak. Inte besk som i ölbeska utan mera en mindre sötma. Sädighetn kommer mera mot slutet.
Summerar vi ihop det hela så är väl det tydligaste betyget att nu när flaskan är helt tomt så funderar jag på att köpa mig en ny. Kanske väntar ett tag för att få dricka någon annan variant. God whiskey är det med köpläge.

Kommentera

